Summer Wars

Genre: Sci-Fi / Komedie | Duur: 1u54 | Release: 1 Januari 2009 | Land: Japan | Regie: Mamoru Hosoda | Cast: Takahiro Yokokawa, Ayumu Saitô, Sumiko Fuji, Ryûnosuke Kamiki, Mitsuki Tanimura, Yôji Tanaka

Oz is de volgende generatie van sociale netwerkapplicaties. Een kruising tussen Facebook, Second Life en andere online games, waarin mensen avatars besturen en met elkaar en de wereld in interactie treden, dit gaande van online transacties tot het monitoren van verkeerslichten of zelfs het traject van satellieten. Heel de wereld is er in de ban van, en Kenji Koiso is een van de gelukkigen die mee mag werken aan het onderhoud en de opbouw van deze digitale wereld. Wanneer hij gevraagd wordt door Tasuke, een schoolvriendin, om haar verloofde te spelen op een familiefeest, krijgt hij een vreemd sms’je met een op te lossen wiskundig raadsel. Nadat hij het antwoord doorgestuurd heeft, ontdekt hij de volgende morgen dat Oz gekraakt is en een geïnfecteerde A.I. chaos creëert, niet alleen in de virtuele wereld, maar ook in de echte.

In 2006 verraste Mamuro Hosoda ons met The Girl Who Leapt Through Time, en ook Summer Wars is weer een schot in de roos. De film is een rasechte Japanse anime met een hoge schattigheidsfactor (vooral van de avatars), waanzinnige actie, kleurrijke beelden, veel overacting en aandacht voor familiale aspecten en de invloed van technologie op ons leven. De film weet een goede balans te vinden tussen de meer emotioneel geladen en grappige scènes bij Tasuke’s familie en de visueel overweldigende, explosieve scènes in Oz.

Deze digitale wereld is indrukwekkend vormgegeven, met felle kleuren tegen een witte achtergrond en een kenmerkende drukte. Als kijker waan je jezelf echt in een reusachtig netwerk met oneindig veel mogelijkheden en bevolkt door de meest bizarre figuren. Opvallend is ook dat de personages in Oz getekend zijn met rode contouren, waardoor zelfs deze handgetekende figuren digitaal lijken. De gedeeltes op het platteland bij Tasuke’s familie zijn dan weer meer traditioneel weergegeven in een natuurlijk kleurenpalet, en hoeven op geen enkel moment onder te doen voor de gemiddelde Studio Ghibli film. Summer Wars is dan ook een waar genot om naar te kijken.

Rasechte Japanse anime met een hoge schattigheidsfactor (vooral van de avatars), waanzinnige actie, kleurrijke beelden, veel overacting en aandacht voor familiale aspecten

De variatie in stijl en verhaal zorgt er bovendien voor dat de film over de hele lijn boeiend blijft, ondanks de conventionele plot.  Wat de film inhoudelijk ook interessant maakt, is dat hij op een extreme en zeer speelse manier waarschuwt voor de toenemende digitalisering in ons leven. Dit door de aandacht te vestigen op het idee dat wat zich afspeelt in de virtuele wereld ook gevolgen kan hebben in onze fysieke wereld en door het belang van familiebanden, fysiek contact en de kracht van samenwerken te onderstrepen. Een boodschap waar wij zeker en vast vrede mee kunnen nemen.