Tadpole

Genre: Komedie | Duur: 1u18 | 2002 | Release: 9 Oktober 2002 | Land: VS | Regie: Gary Winick | Cast: Aaron Stanford, Sigourney Weaver, John Ritter, Peter Appel

Oscar is een erg ongewone 15-jarige. Hij leest Voltaire, spreekt vloeiend Frans en vindt de meisjes van zijn leeftijd onervaren en kinderachtig. Zijn hart klopt in feite maar voor één vrouw, Eve, een stralende 40-jarige hartspecialiste. Het probleem is dat ze zijn stiefmoeder is en Oscar zich dus op het terrein van de onmogelijke verliefdheden bevindt. Tot overmaat van ramp, raakt Oscar tijdens het Thanksgiving-weekend dat hij Eve van zijn gevoelens wil op de hoogte brengen, verstrikt in de lakens van Diane, de vriendin van Eve. Al snel wordt Oscar door een hele meute vrouwen van middelbare leeftijd benaderd. De situatie wordt alsmaar ingewikkelder, en Oscar wil kost wat kost vermijden dat Eve wat te weten komt.

Deze vrij originele premise wordt bevredigend uitgewerkt. Het komische van de situatie wordt steeds aanvaardbaar voorgesteld en de grappen lopen nooit uit de hand. De gevatte dialogen leveren meer dan eens een grijnslach op. Noem het maar Woody-Allen-light. Toch wordt de dramatiek van de onoverkomelijke problemen van Oscar niet verwaarloosd. Zijn frustraties en obsessies komen evenzeer aan bod. De personages zijn knap uitgewerkt en worden geloofwaardig neergezet door prima acteurs. De jonge Aaron Sandford is goed gecast als Oscar, en Bebe Neuwirth is hilarisch als Diane. Maar de film moet het, naast het verfrissende verhaal, toch in grote mate hebben van de aanwezigheid van Sigourney Weaver, die Eve speelt. Een uitermate slimme casting (je aanvaardt probleemloos dat Oscar een crush heeft op zijn stiefma), want Weaver is naast een groot acteertalent, beslist de meest sexy actrice boven 50! Bovendien heeft ze genoeg star power om deze goedkoop gemaakte film (volledig op video gedraaid) gerealiseerd te weten, en daar hoeft ze geen spijt van te hebben.

Tadpole is een knappe, sympathieke en humoristische film over dilemma's en volwassen worden, en mag wat ons betreft gerust op een groot publiek losgelaten worden.