Tatsumi

Genre: Animatie | Duur: 1u34 | Release: 1 Januari 2012 | Land: | Regie: Eric Khoo | Cast: Yoshihiro Tatsumi, Tetsuya Bessho, Motoko Gollent, Mike Wiluan

Yoshihiro Tatsumi, een van de geldende waarden in de mangawereld, wordt gezien als de vader van de alternatieve gikega-stijl. Dit is een meer volwassen en serieuzer soort van manga in een realistischere tekenstijl. Tatsumi's populariteit beperkte zich niet tot Japan: zijn werken werden vertaald over heel de wereld. In 2009 verscheen zijn autobiografie, A Drifting Life, uiteraard in mangavorm. Op dit werk baseerde de Singaporees Eric Khoo zijn animatiefilm Tatsumi, zonder er simpelweg een documentaire of biografische prent van te maken.

De film volgt de levensloop van Yoshihiro Tatsumi, van jongetje dat in de ban raakt van de kracht van tekeningen, tot hij een van de meest gerenommeerde stripkunstenaars uit Japan wordt. Dit biografisch materiaal wordt afgewisseld met vijf kortverhalen van de Tatsumi zelf. Hell vertelt het verhaal van een oorlogsfotograaf die ten strijde trekt tegen nucleaire oorlogsvoering. Beloved monkey gaat over een fabrieksarbeider die zijn leven wil beteren nadat hij een vrouw ontmoet. Good-bye schetst het tragische beeld van een vrouw die haar lichaam verkoopt aan Amerikaanse soldaten. In Just a man zoekt een man het geluk in een affaire voordat hij met pensioen gaat en in Occupied geraakt een pas ontslagen striptekenaar in de ban van obscene tekeningen in een openbaar toilet.

Elk van deze korte verhalen zijn een mooi voorbeeld van de meer dramatische en volwassen stijl van deze manga-artiest die werkzaam was in het naoorlogse Japan. De maatschappelijke gevolgen van de snelle economische heropbouw en de culturele problemen waar het land mee worstelde, zijn een rode draad doorheen zijn werk. Ook in het biografische gedeelte komen dit soort thema’s aan bod, maar hier primeert het nostalgisch terugblikken op het leven van Tatsumi. Doordat dit gedeelte vanuit de eerste persoon verteld wordt en dankzij de krachtige beelden en muziek krijgt de film ook een hoog poëtisch gehalte.

Voor de fans is dit een droevig, aangrijpend maar vooral wondermooi eerbetoon aan een van de grootmeesters van de Japanse manga

De kracht van deze beelden komt deels voort uit de unieke grafische stijl die Khoo hanteert voor de animatiefilm. Hij koos er namelijk voor om de tekenstijl zo dicht mogelijk te laten aanleunen bij die van Tatsumi's originele manga’s. Op deze manier krijg je niet alleen een mooi overzicht van de evolutie van zijn persoonlijke werk, maar ook van manga in het algemeen doorheen de jaren. Het resultaat is dan ook niets minder dan verbluffend.

Als je niet vertrouwd bent met de manga van Tatsumi, is deze film een goede introductie. Voor de fans is dit een droevig, aangrijpend maar vooral wondermooi eerbetoon aan een van de grootmeesters van de Japanse manga.