Vivere

Genre: roadmovie | Duur: 1u37 | Release: 1 Januari 2007 | Land: Duitsland | Regie: Angelina Maccarone | Cast: Kim Schnitzer, Esther Zimmering, Hannelore Elsner

Vivere betekent leven in het Italiaans. Angelina Maccarone, een Duitse regisseuse van Italiaanse afkomst, vertelt het verhaal van drie Duitse vrouwen wier pad op kerstavond kruist. Francesca is een jonge taxichauffeuse. Ze vervult een moederrol voor haar tienerzus Antonietta. Antonietta heeft de leeftijd bereikt waarop ze zich tegen iedereen behalve haar vriendje afzet. Onderweg naar Rotterdam komen ze elk op hun beurt een bewusteloze vrouw tegen. Het is de rijpe lesbische Gerlinde die net met haar wagen stomweg tegen een hindernis is gereden. In Rotterdam leren ze elkaar en daardoor ook zichzelf beter kennen. Ze bieden en krijgen hulp. Mijmerend naar de sterrenhemel verwoorden ze hun betekenis van ?leven?.

Het is de montage die deze film zo bijzonder maakt. Maccarone speelt voortdurend met de herhaling in muziek en beeld. Het scenario is eerder banaal. Toch wordt met Vivere een versneden roadmovie afgeleverd. Dezelfde korte periode uit het leven van de drie hoofdpersonages wordt achtereenvolgens vanuit het oogpunt van elk van hen afzonderlijk verfilmd. Hoewel afwijzing en eenzaamheid doorschemeren in hun verhalen beƫindigen ze hun reis gelouterd. De Duitse actrices Hannelore Elsner (Gerlinde), Esther Zimmering (Francesca) en Kim Schnitzer (Antoinetta) spelen de sterren van het doek.

Vera Bras Helemaal (niet) akkoord? Lees de

De Italiaans-Duitse zussen zijn op jongere leeftijd door hun moeder verlaten. Dit heeft op beiden een andere impact. De weggelopen Antoinetta laat de bewusteloze rijpere vrouw dame onverlet achter in haar wagen, dit onder invloed van haar vriendje en diens rockband. De oudste zus daarentegen neemt wel haar verantwoordelijkheid en rijdt met de gewonde vrouw naar een hospitaal. Dat verantwoordelijkheidsgevoel heeft ze voor een deel te danken aan haar te veeleisende vader.