Yoga Hosers

Genre: Komedie | Duur: 1u28 | 2016 | Release: 5 April 2016 | Land: VS | Regie: Kevin Smith | Cast: Johnny Depp, Justin Long, Haley Joel Osment, Harley Quinn Smith, Lily-Rose Depp

Kevin Smith die de meer duistere zijde van de menselijke ziel aftast, het bleek geen winnende combinatie te zijn. Red State was een matige religieus geïnspireerde thriller en de body horrorfilm Tusk begon veelbelovend, maar kon de verwachtingen niet inlossen. Een van de redenen hiervoor was het irritante personage Guy Lapointe, gespeeld door Johnny Depp. Dit personage keert terug in Yoga Hosers, het tweede deel in Smiths True North-trilogie, samen met de twee winkelbediendes die hier de hoofdrol kregen.

De twee winkelbediendes in kwestie zijn Colleen McKenzie en Colleen Collette, een beetje de vrouwelijke versie van Dante en Randal uit Clerks. De twee dames, gespeeld door Smiths en Depps dochter, doen niets liever dan bezig zijn op hun smartphone, yoga beoefenen en spelen in hun bandje. Op een bepaalde avond ontwaken ze tijdens een repetitie een oud kwaad dat verborgen lag onder de winkel. Net op de avond dat ze naar een feestje willen gaan, moeten ze op de winkel passen en besluit dit kwaad zichzelf kenbaar te maken aan de wereld. Al passeren ook twee Satanisten nog even de revue…

Smith heeft voor Yoga Hosers het horrorgehalte serieus teruggeschroefd en naar een meer kindvriendelijk niveau gebracht. Dit in ruil voor meer humor, waarmee hij duidelijk naar zijn roots terugkeert. Flauwe moppen worden in een spervuur op de kijker afgevuurd en Smith schotelt ons een absurd, hetzij ietwat zwak plot voor. Smith lijkt vooral de draak te steken met de populaire cultuur en de Canadezen, alsof we in een live-action aflevering zitten van South Park. Doordat Yoga Hosers zo’n absurde komedie is geworden, is de karikaturale Guy Lapointe uiteindelijk iets meer verdraagbaar.

Smith lijkt vooral de draak te steken met de populaire cultuur en de Canadezen, alsof we in een live-action aflevering zitten van South Park.

Na een tijdje wordt de zoveelste mop met het Canadese accent of Instagram wel vermoeiend en wens je dat Smith verder ging in zijn waanzin. Nu krijg je een soort familievriendelijke versie van Evil Dead 2 met een vleugje Clerks erover. Dit merk je bijvoorbeeld ook aan het felle kleurenpalet en de hele comic book sfeer die de film uitstraalt. Er is zelfs een cameo van Stan Lee aanwezig, als ware dit een Marvelfilm. Uiteindelijk is Yoga Hosers het soort film dat het best genietbaar is in een niet-nuchtere toestand of in aanwezigheid van het juiste publiek, zoals dat van ons eigen BIFFF, dat door haar interactie de film een extra dimensie geeft.

De meisjes worden aangevallen door braadworstnazi's, gemaakt door een gekke wetenschapper die uit de jaren '40 die zichzelf in cryo-slaap had gebracht. Zijn ultieme wapen, de Goalie Golem, bestaat uit restanten van slachtoffers en wordt bestuurd door de kleine braadworstnazi's. De Colleens gebruiken hun yogabewegingen om het monster te verslaan en zijn de held van de dag.