Docville 2009 - Vijfde Editie 2-9 mei

Staat een auteursfilm synoniem met moeilijk, saai, iets waar u uw grootste vijanden nog niet naartoe wil sturen? Allesbehalve, integendeel zelfs. U als trouwe lezer van deze site weet het al jaren: in het beste geval, die enkele keren dat magie in hoofdletters het witte doek besprenkelt staat "cinefiel" garant voor een ervaring om u tegen te zeggen, keilt de prent in kwestie het woord subliem als steentjes over laag water. Voor haar vijfde editie focust Docville, het internationale Leuvense filmfestival rond documentaires, dus opnieuw radicaal op auteursdocumentaires, dat heet: cinematografisch sterke films met een karakter dat niet op zijn mondje gevallen is, zowel inhoudelijk als vormelijk.

 

Palmares:

Prijs van de Jury voor Beste Internationale Documentaire: Dear Zachary (Kurt Kuenne, USA)

Prijs van de Jury voor Beste Belgische Documentaire: Zondag gaat het gebeuren(Joeri Vlekken)

 

Ons zult u in elk geval niet horen klagen: wel meer dan 50 films sieren dit jaar de affiche, met aan de ene kant een 'grenzenverkennende programmatie', aldus de programmabrochure- en aan de andere zijde van het spectrum een ruimer aanbod populaire recente bioscoopreleases. Zwaartepunt blijft, net als vorige jaren, de nationale en internationale selectie. In deze laatste categorie vindt u iets vaker onuitgegeven pareltjes maar laat dat u vooral niet tegenhouden: uit de vele honderden inzendingen selecteerde de organisatie -tevens de ploeg achter Cinema ZED- het nec plus ultra.

 

Trends, rages, documentaires die in de mode zijn? De programmabrochure stipt ze netjes aan: weg is de boom aan films rond de voedselcrisis en ecologische thema's, helemaal in zijn de onderwerpen economie, geld, de wereldwijde crisis en armoede. Verder dient u tijdens het festival ook uw aandacht toe te spitsen op de vaak erg knappe kunstenaarsportretten en die documentaires die in de categorie Recente Releases koorddansen op de meestal flinterdunne nylondraad tussen documentaire en fictie.

 

U ziet door de vele bomen het bos niet meer? U lijdt aan een acuut embarras du choix? Gelukkig was de organisatie zo vriendelijk om voor ons hun persoonlijke favorieten aan te stippen.

 

Hou bijvoorbeeld in de Internationale Selectie het razend mooi gefilmde In a dream in het oog, een familiekroniek over een excentrieke kunstenaar in Zuid-Philadelphia die meer dan 15.000m² muur beschilderde en bezet heeft met mozaïektegels en spiegels. Lonen verder de moeite: Examined Life (een voetbalstadion aan hedendaagse filosofen praat op straat en andere locaties over la condition humaine en haalt met de handen in de zakken filosofie uit de besloten wereld van academici) en het ons nu al hilarisch lijkende Nerdcore Rising: hiphopmuziek gemaakt door en voor nerds.

 

In de Nationale Selectie kunnen we uiteraard niet voorbij aan het erg omstreden Enjoy Poverty van beeldend kunstenaar en filmmaker Renzo Martens: wat als je als arme Afrikaan je armoede nu eens gaat beschouwen als een economisch goed, iets waar je geld voor kan vragen? Dient u ook nog aan te stippen in uw agenda: het vertederende Des Hommes waarin prostituees van de Brusselse hoerenbuurt in sappig Brussels Frans vertellen over de mannen in hun leven.

 

In de categorie Recente Releases is het watertandend uitkijken naar Gonzo: the life and work of Hunter S. Thompson, over de bekende schrijver-journalist, uitvinder van het new journalism, notoir drank- en drugsorgel -herinner u Fear and Loathing in Las Vegas- en enfant terrible zonder weerga. Maakt zich verder nu al klaar voor een aanval op uw lachspieren: A complete history of my sexual failures (professionele loser gaat met een camera langs al zijn exen met de vraag waarom ze hem gedumpt hebben). Tenslotte verkent u de Zuidpool vanuit een bioscoopzetel -de techniek staat werkelijk voor niets!- in Werner Herzogs prachtige Encounters at the end of the world.

 

In de categorie The Money Business tenslotte raadt de organisatie de volgende titels van harte aan: Let's Make Money van Erwin We Feed the World Wagenhofer (wat doen de banken met het geld op uw spaarrekening?), The Yes Men Fix The World (twee grappenmakers in maatpak nemen multinationals genadeloos op de hak) en The End of Poverty? (hoe komt het dat 25 procent van de wereldbevolking 85 procent van de natuurlijke rijkdommen in handen heeft?). Dat er nog twee andere intrigerende categorieën op het programma staan (Exploring Borders en Schrijvers in Beeld), dat er gelijktijdig een interessante expositie loopt, dat er een heuse competitie aan het festival verbonden is, dat alles leest u hier. Ga, luister, kijk en leer!