Docville 2015

De documentaireliefhebbers kunnen voor het elfde jaar op rij weer hun hart ophalen op Docville in Leuven. Van 1 tot 9 mei wordt men op een vijftal locaties ondergedompeld in nonfictiefilms van alle slag. Het programma bevat een bonte verzameling aan subgenres en thema’s.

 

Natuurlijk is er de internationale programmatie die films van over de hele wereld toont, en worden er festivalfavorieten zoals Oscarwinnaar Citizen Four en The Look of Silence naar Leuvense bodem gebracht. Maar ook Belgische makers kunnen er wat van, zoals u in stijlvolle films als Elephant’s DreamBattles, en Kosmos zal zien. Nieuw sinds dit jaar is dat er ook een prijs uitgereikt wordt voor de beste televisiedocumentaire. Terecht, gezien de parels van het kleine scherm soms ongemerkt voorbij gaan.

 


Daarmee is lang nog niet alles gezien. In het programma Weten en Geweten doet de documentaire dienst als kritisch oog op prangende maatschappelijke problemen. Wie zijn geweten erna liefst even laat verwerken, kan binnenglippen in de zintuigelijke pracht van de experimentele films die in Outside the Dox getoond worden. De allerkleinsten komen zelfs aan hun trekken in de kinderprogrammatie van films als Dancing in Jemen (het Palestinaconflict verbeeld via de microkosmos van een Joods-Palestijns gemengde dansschool voor kinderen) en Brussel Sauvage, waarin allerhande bosdieren 's nachts door Brussel trippelen.

 

Zij die denken dat de documentaire veel stof en weinig spanning biedt zullen wakker geschud worden door de thrilling docs, documentaires met een hoog horror-, detective- of thrillergehalte. De openingsfilm Tales of the Grimm Sleeper zal u alvast op het puntje van uw stoel brengen met een relaas over een seriemoordenaar die meer dan honderd slachtoffers maakte, maar waarover de waarheid nog steeds niet uitgeklaard is.

 

En dan zijn we nog niet aan de jonge garde gekomen. Drie veelbelovende makers verdienden met hun eindwerken hun plek in de spotlights op de showcase van ARTES en SABAM, zoals Kwinten Gernay met Manhattan, Brussel. De film trekt je mee in het relaas van een Brussels bokser (met een heerlijk lokaal dialect) wiens volkswijk aan het Brusselse Noordstation plaats moest maken voor de megalomane droom van enkele machtigen die het Manhattan-vastgoedproject heette. En natuurlijk kan de internationaal geprezen Waiting For August niet ontbreken op de Canvasavond.

Voor degenen die willen weten wat zich achter de schermen van de documentaire afspeelt is er op zondag 3 mei het Radio 1 - programma Interne Keuken, waarin vier filmmakers ter inleiding van hun films geinterviewd worden door Koen Fillet en Sven Speybrouck.

In onze wereld van interconnectedness kan ook interactiviteit niet ontbreken aan het programma. Sinds enkele jaren is de webdocumentaire een spannend nieuw veld dat volop in ontwikkeling is en dankzij verfrissende ideeen en razendsnelle technologische vordering steeds nieuwe manieren vindt om de kijker via interactiviteit in het verhaal mee te zuigen. Dit jaar ligt de focus in WebDox 4.0 op de maatschappelijke impact die de interactieve films kunnen hebben.

 

Documentaireprofessionals en -nerds zullen vast al uitkijken naar de gastsprekers. Schrijfster Sheila Curran Bernard (Documentary Storytelling) komt praten over creatieve vertelwijzen in de documentairefilm en onthult de onderliggende dramatische structuren die de gecapteerde realiteit tot film maken. Het blijft natuurlijk niet bij louter theorie: regisseur Peter Anthony is met zijnThe Man Who Saved The World (ook op DOCVILLE te zien) concreet voorbeeld van dienst om de net geleerde theorieen op los te laten. Gelauwerd regisseuze Kim Longinotto komt spreken over haar nieuwe film Dreamcatcher en leert jonge makers tijdens de Masterclass de kneepjes van het vak die zij zich eigen maakte. Met haar focus op vrouwelijke hoofdpersonen en zelfzekere verité-aanpak haalt Docville een legendarisch filmmaakster naar Belgische bodem!

 

Kijk voor meer informatie op de website van DOCVILLE: www.docville.be