Uma História de Amor e Fúria

Genre: Animatie | Duur: 1u38 | Release: 1 Januari 2013 | Land: Brazilië | Regie: Luiz Bolognesi | Cast: Selton Mello, Camila Pitanga, Rodrigo Santoro

Met Uma História de Amor e Fúria komt er verrassend een Braziliaanse animatiefilm naar onze contreien gewaaid. De film is heel anders dan de harde, realistische misdaadthrillers die we gewoon zijn van het land, zoals Cidade de Deus en Tropa de Elite. Al speelt de onrustige natuur van de Braziliaanse maatschappij wel een centrale rol in de film.

 

Het verhaal volgt een aantal sleutelmomenten in de Braziliaanse geschiedenis, verteld vanuit het perspectief van de onsterfelijke krijger Abeguar die door de god Munhã uitverkoren werd om zijn volk te leiden tegen de kwaadaardige entiteit Anhangá. Zo volgen we de aankomst van de Portugezen in de 16de eeuw, de strijd tegen de slavernij 200 jaar later en het verzet tegen de militaire dictatuur in 1968. De film eindigt in 2096 met een toekomstbeeld waarin door waterschaarste het overheidsbedrijf Aquabras almachtig is. Ondertussen is onze held steeds op zoek naar de reïncarnatie van zijn grote geliefde Janaína.

De film vermengt historische realiteit en mythologie met een flinke scheut fictie. We krijgen visuele hints dat de tegenstanders in deze politieke gebeurtenissen beïnvloed zijn door Anhangá. Maar een echte indruk van deze mythologische strijd blijft grotendeels afwezig, wat toch wel spijtig is. Het steeds samenbrengen van de twee geliefden als katalysator voor de gebeurtenissen vormt een interessant gegeven. Alsof het een eeuwige cyclus is, waarbij de liefde en het leren uit het verleden sleutels vormen in de zoektocht de cyclus te doorbreken. De laatste woorden die onze held uitspreekt zijn niet verwonderlijk: “Leven zonder kennis van het verleden is als leven in de duisternis”.

Het steeds samenbrengen van de twee geliefden als katalysator voor de gebeurtenissen vormt een interessant gegeven

De tekenstijl van Uma História de Amor e Fúria is eenvoudiger dan we gewend zijn van vele Amerikaanse en Japanse producties. Maar gelukkig is deze passend bij het primitieve en tijdsoverschrijdende karakter van het verhaal. Vooral de schilderachtige omgeving weet enige indruk te maken. De keuze van animatie en het vermengen van mythologische fictie met historische realiteit zorgt er bovendien ook voor dat je de vaak wrede taferelen anders zal ervaren dan bij een gewone film.

Jeroen Van Rossem Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In 2096 worden Abeguar en Janaina tijdens een aanval op het hoofdkwartier van Aquabras opnieuw in het nauw gedreven. Op het dak besluit Abeguars te springen met Janaina op zijn rug. In plaats van te pletter te storten op de grond en vliegen ze weg doorheen de stad.