Life Itself

Genre: Documentaire | Duur: 2u00 | 2014 | Release: 1 Januari 2014 | Land: VS | Regie: | Cast:

In de VS is Roger Ebert een begrip. De intussen overleden filmrecensent wist een immens publiek te bereiken en had dus behoorlijk wat invloed op de doorsnee bioscoopbezoeker. De man leefde echter met een enorme liefde voor cinema, was in zijn recensies doorgaans mild en zag cinema als een potentieel wereldverbeterend instrument. 

Life Itself wil ons een kijk op zijn leven en carrière bieden, en de filmmaker had het geluk dat de productie van deze docu reeds van start ging toen Ebert nog leefde en ten volle bereid was mee te werken. Eén van de opvallende conclusies is dan ook al snel dat Roger Ebert een ijdel man was die graag aandacht krijgt. Ook al is hij door ziekte en operaties verminkt, zie je hem met blinkende oogjes ter wille zijn van de cineast.

Jammer dat film op die momenten te veel belang aan zichzelf hecht. Regisseur Steve James zet in de verf wat zijn rol is in het proces en hoe de communicatie met Ebert verloopt. Daarbij wordt al te vaak ingegaan op de gezondheidsproblemen en familiale gevolgen daarvan, wat grof gesteld nauwelijks boeiend is. Ook de vrouw van Ebert hoefde niet zo vaak aan bod te komen. De archiefbeelden en anekdotes die de figuur Ebert aanschouwelijk maken, worden te vaak naar de achtergrond verdrongen, terwijl ze nochtans amusant en interessant zijn. 

Ebert had een erg specifieke manier om naar films te kijken, halfzacht beoordelend, ongeneerd persoonlijk, nooit bondig. Daar had gerust dieper op ingegaan kunnen worden. Zijn vriendschappen met filmmakers krijgen wel de nodige aandacht en worden ook kritisch belicht, al had men gerust meer getuigenissen kunnen verzamelen. Ook zijn stormachtige samenwerking met co-presentator Gene Siskel, wordt zonder schroom blootgelegd. 

Eén van de opvallende conclusies is dan ook al snel dat Roger Ebert een ijdel man was die graag aandacht krijgt. Ook al is hij door ziekte en operaties verminkt, zie je hem met blinkende oogjes ter wille zijn van de cineast.

Finaal gezien is deze docu wat weinig opzienbarend en te onevenwichtig om van een geslaagd portret van een filmjournalist te kunnen spreken. We leren de mens Ebert best kennen, maar wilden vooral de journalist doorgrond zien worden. 

Sven De Schutter Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien