Anna

Genre: Actie | Duur: 1u59 | 2019 | Release: 10 Juli 2019 | Land: Frankrijk, VS | Regie: Luc Besson | Cast: Sasha Luss, Helen Mirren, Cillian Murphy, Luke Evans, Lera Abova

Luc Besson mag dan al enkele serieuze aanklachten voor verkrachting en seksuele intimidatie van zich af geschud hebben, dat wil niet zeggen dat hij met zijn camera minder gretig op jonge vrouwen inzoomt. Na zich aan Scarlett Johanssen tegoed gedaan te hebben in het half geslaagde science-fictionspektakel Lucy, mag de filmmaker zich nu aan het bevallige Russische model Sasha Luss verlekkeren in het pulpy aktievehikel Anna

Het titelpersonage is een kille moordenares die allerlei figuren elimineert in opdracht van de KGB, maar door het leven gaat als model. Dit dubbelleven begint echter zijn tol te eisen. In beide rollen voelt Anna zich een gevangene die geen vat heeft op haar eigen bestaan. Wanneer de CIA ook nog eens een deel van de koek wil, smeedt Anna een plan om er uit te stappen.

Om dit ietwat traditionele gegeven enige punch te geven, goochelt Besson naar hartelust met de tijd. Door Anna's levensloop van zijn chronologie te ontdoen en ons nu en dan cruciale informatie te ontzeggen, krijg je een entertainende puzzel die de kijker verrassend genoeg weet te boeien. Besson weet actie, spanning en humor mooi te doseren en lijkt zich nergens te generen voor de goedkope opzet. Erg veel moeite om het ook visueel interessant te houden, zien we echter niet.

Besson kan beter, maar weet ons niettemin te entertainen met deze pulpy actieprent

Net zoals Atomic Blonde speelt de film zowel die aangedikte actiescènes als de sexy hoofdrolspeelster uit als troeven. Sasha Luss komt daar als onervaren actrice best mee weg. Dat haar personage strak emoties beheerst en nooit haar ware aard mag tonen, komt haar mooi uit maar niettemin spat haar charisma van het scherm. Helen Mirren lijkt zich kostelijk te amuseren aan de zijlijn. Ze weet zelfs laconiek haar personage uit te diepen.

Besson pretendeert wellicht niet meer dan wat sexy popcornvertier op het witte doek te toveren, dus maakt het complexloze Anna zijn ambities vaardig waar. Geen grootse cinema, wel ontspannende pulp. Misschien is dit wel wat Red Sparrow zo graag wilde zijn? Tegelijk zou je kunnen stellen dat een virtuoos cineast als Besson echt wel beter kan en dit voor zijn doen een veel te gemakzuchtige en goedkope productie is, die bovendien verdacht veel op één van zijn eerdere films lijkt.