Boys Don't Cry

Genre: Drama | Duur: 1u54 | Release: 22 Maart 2000 | Land: VS | Regie: Kimberly Peirce | Cast: Hilary Swank, Chloë Sevigny, Peter Sarsgaard, Brendan Sexton III, Alison Folland, Alicia Goranson, Matt McGrath

1993. Het stadje Falls City, Nebraska, wordt opgeschrikt door een brutale moordpartij. Aanvankelijk leek het niets meer te zijn dan een alledaagse oprisping van geweld. Maar naarmate de tijd versreek, bleek dat er een waas van mysterie over dit bloedige incident hing. Dit mysterie trok de aandacht van Kimberly Peirce, die er meteen een langspeelfilm van maakte. Deze meid studeerde aan de Columbia University en leverde een scriptie af over een vrouwelijke 'Civil War' spion die zich voordeed als een man. Met deze achtergrond was het dan ook een koud kunstje om het Falls City-incident in z'n juiste context te plaatsen.

Hoofdpersonage in dit drama is Brandon Teena oftewel Teena Brandon (Hilary Swank). Juist, dit meisje bevindt zich in een seksuele identiteitscrisis en besluit om voortaan als jongen door het leven te gaan. In haar geboortestad Lincoln is men echter niet opgezet met deze transformatie. Lincoln representeert voor Teena dan ook een wereld waar ze gevangen zit. Een vertrek is onvermijdelijk. Zo sukkelt (ondertussen) Brandon in het rustige stadje Falls City. Brandon neemt een heel andere identiteit aan in het stadje is gewoon gek op hem. Hij belandt bij een groepje ongeregeld, bestaande uit Lana, John, Tom en Candace en voelt zich meteen thuis.

Zo zijn we dus beland bij het klassieke verhaal van de vreemde die naar een stad gaat en die stad volledig op z'n kop zet. Niets is minder waar in Boys Don't Cry. Brandon heeft immers zijn geheim nog niet prijs gegeven.

Aanvankelijk lijkt alles koek en ei en amuseren de jongelui zich met zuipen en het verkennen van de dustless highway. Maar wanneer er iets blijkt te groeien tussen Brandon en Lana, slaan de stoppen door...

Met Boys Don't Cry is Kimberly Peirce er in geslaagd om een film van niveau af te leveren. Men kan terecht zeggen dat de film qua cinematografie niet echt hoge toppen scheert, maar de sublieme vertolkingen maken dit ruimschoots goed. Peirce heeft zich voor deze film in een 5 jaar durende queeste gestort om er voor te zorgen dat de karaktertrekken van de personages tot in het detail perfect waren.

Het heeft dan ook massa's audities gekost om de juiste Teena Brandon eruit te plukken. De eer ging naar Hilary Swank, die een fenomenale prestatie neerzet en terecht genomineerd is voor een Oscar (Best Actress). Swank zou naar de auditie zijn gekomen met een cowboyhoed, waarop de receptioniste haar aankondigde als een man. Ook Swank heeft, net zoals Russel Crowe, een Raging Bull-kuur gevolgd, waarbij het lange, mooie haar eraf moest en ze lessen ging volgen om haar stem dieper te maken. Bovendien vertrok ze 's avonds op stap als man en probeerde ze meisjes te versieren (hetgeen soms lukte).

Swank is niet echt een klinkende naam in het Hollywoodwereldje, maar ze speelde reeds mee in The Next Karate Kid en Buffy, the Vampire Slayer. Niet echt veelzeggende rollen dus voor deze meid, maar daar zal snel verandering in komen. Het vriendinnetje van Teena is de zwoele Lana (Chloë Sevigny). Sevigny maakte haar filmdebuut met de zeer controversiële prent Kids en zal weldra te zien zijn in de langverwachte boekverfilming van Bret Easton Ellis, American Psycho. Sevigny en Swank dragen het grootste gedeelte van de film en zijn een bezoekje aan de bioscoop ruimschoots waard.

Sven Van Beirs Helemaal (niet) akkoord? Lees de

John en Tom komen te weten dat Brandon eigenlijk een meisje is. Ze besluiten dan maar om haar te verkrachten. De liefde die er ontstaan was tussen Lana en Brandon houdt echter stand. John en Tom willen er echter voor zorgen dat Brandon niets zal rondvertellen over hun 'incidentje'. Ze besluiten dan maar om hem neer te knallen...