Der Kameramörder

Genre: Thriller | Duur: 1u30 | Release: 1 Januari 2011 | Land: Hongarije, Oostenrijk | Regie: Robert Adrian Pejo | Cast: Dorka Gyllus, Merab Ninidze, Andreas Lust, Ursina Lardi

In deze wat makke Oostenrijkse thriller worden de rillingen aanvankelijk gecreëerd door wat zich tussen de vier hoofdpersonages afspeelt. Sonja en Thomas nodigen hun vrienden Heinrich en Eva uit in hun prachtige vakantiewoning aan het Ferto-meer. De atmosfeer bereikt nooit een niveau van ontspanning: er is altijd wel iets om over te kibbelen en hun voorgeschiedenis bepaalt de onderhuidse emoties.

Het is lang twijfelen of de makers een psychologische dan wel een horrorthriller voor ogen hebben. Een nevenplot, die draait rond drie vermiste kinderen, begint een steeds groter aandeel uit te maken. De film doet er te lang over een kant te kiezen: zit het kwaad in de natuur om het huis, met passend hoog gras als decor voor een kat- en muisspel  en een angstaanjagende videoboodschap als belangrijk element? Of is dit een afleiding en omkadering voor wat eerder een psychodrama is tussen vier mensen die meer voelen dan ze laten blijken?

Der Kameramörder – vreselijk banale titel trouwens – wil beide tegelijk zijn en dat is een bizarre opzet. Op een bepaald moment wil regisseur Pejo die twee lijnen laten samensmelten door te suggereren dat een van de protagonisten betrokken is bij de vermissing. Dit is even onwaarschijnlijk als potsierlijk en de film maakt zich er uiteindelijk echt te goedkoop vanaf.

Ondanks alle verdachtmakingen is niet Heinrich maar Thomas de dader. Sonja ontdekt dit wanneer Eva en Heinrich vertrokken zijn en vlucht het huis uit.