Eastern Boys

Genre: Drama | Duur: 2u08 | 2013 | Release: 9 April 2014 | Land: Frankrijk | Regie: Robin Campillo | Cast: Olivier Rabourdin, Kirill Emelyanov, Daniil Vorobyov, Edéa Darcque

Verbazingwekkend dat de Franse cineast Robin Campillo met Eastern Boys nog maar aan zijn tweede film toe is. Dit aangrijpende drama is een uitermate beheerste en strak uitgewerkte vertelling die de kijker twee uur lang scherp houdt.

Dit in poëtisch getitelde hoofdstukken opgedeelde verhaal vangt aan in het Gare du Nord in Parijs, waar de zakenman Daniel zijn oog laat vallen op Marek, een jongen die deel uitmaakt van een bende jongeren uit Oostbloklanden. De volgende dag slaat zijn lust en schik om in pure ontsteltenis wanneer zijn bedplan anders verloopt. Het onthutsende tweede hoofdstuk van Eastern Boys vormt dan ook één van de meest onbehaaglijke scènes die we de laatste jaren op film mochten aanschouwen. 

Ondanks het afgrijzen van het hoofdpersonage, vat regisseur Campillo deze intense scène op een hypnotiserende, koortsige wijze. Het verdere verloop van de film zet hij al even beklemmend, maar ook dromerig in beeld, met de nadruk op de dreiging en angst, maar ook op intimiteit en geborgenheid. Die wisselende toon brengt Eastern Boys echter geenszins uit evenwicht. Enerzijds is dit een spannende, realistische thriller, anderzijds een schitterend geacteerd, aarzelend liefdesdrama - in tijden van prostitutie en asielzoekers.

Strak en gebald verteld liefdesdrama met thrillerallures

Want Campillo heeft ook oog voor het brede plaatje. De jongens uit het oosten zijn niet zomaar wie ze zijn. We ervaren hen vanuit ons westers genoegen vaak als een bedreiging, maar het zijn evenzeer slachtoffers. Hoewel de makers geen politiek pamflet voor ogen hadden, roept het relaas toch reacties op.

Eastern Boys neemt uitgebreid de tijd voor zijn verhaal, maar voelt over de hele lijn strak, gebald en krachtig aan, waardoor je die meer dan twee uur alert uitzit. 

Sven De Schutter Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Daniel bevrijdt Marek uit het hotel en de handen van het bendehoofd. Die heeft echter nog de huissleutel van Daniel in handen, maar wanneer hij de flat betreedt, blijkt die leeg te zijn. Er wordt later een adoptieprocedure in gang gezet - wat suggereert dat de relatie tussen de twee niet meer seksueel is - zodat Marek legaal in Frankrijk kan verblijven.