Echo

Genre: Documentaire | Duur: 1u14 | 2022 | Release: 15 Februari 2023 | Land: België | Regie: Ruben Desiere | Cast:

Filmmaker Ruben Desiere mocht de basistraining volgen van een militaire eenheid. De vaderlijke commandant Van Dyck van het peloton Echo tracht zijn nog ongetemde rekruten te leren hoe ze een conflictsituatie de baas zullen kunnen. Dat blijkt vooral een heel andere manier van kijken, luisteren en gedragen met zich mee te brengen.

In Echo wordt de opleiding nuchter en franjeloos in beeld gebracht, met piekfijn camerawerk. De cineast registreert de actie schijnbaar zonder standpunt in te nemen, maar de doordachte selectie van de beelden, de precies afgemeten duur van bepaalde shots en het subtiel focussen op gezichten, voorwerpen of handelingen weerspiegelt toch een zekere persoonlijke stijl.

Een nadrukkelijk standpunt tegen of voor een militaire opleiding zien we de regisseur niet nemen. Dat hoeft niet per se  - over dit soort onderwerpen verandert een mens ook niet zo makkelijk van mening: wie het leger overbodig vindt, zal in de soms klungelige oefeningen en niet altijd gestroomlijnde lessen - presentaties in Comic Sans, uiteraard - vooral zijn opvatting bevestigd zien dat onze troepen uit kloefkappers bestaan en het gedwee maken van karakterloze jongeren om hen op te leiden tot willoos slachtvee de voornaamste doelstelling is. "Gaat daarmee naar den oorlog!", denk je met gekromde tenen.

Een beheerst gebrachte, unieke kijk op de vorming van een militaire eenheid

Ben je echter overtuigd van het belang van een militaire vorming en vind je stellig dat het Belgisch leger een rol moet spelen in internationale conflicten, dan zul je misschien bewonderend het engagement van de piepjonge soldaten aanschouwen en een traantje wegpinken bij de overgave waarmee de van beroepseer glunderende commandant zijn rekruten tracht bij te brengen op wie ze mogen schieten en wie niet.

Nu de dienstplicht in conservatieve kringen aan aanhang wint, kan Echo bijdragen aan het debat. Maar daar lijkt het Desiere eigenlijk niet om te doen. Hij betrekt ons vooral bij de vorming, waarbij we in bredere context en volgens eigen interpretatie een groep jongeren stabiliteit, sturing en orde zien vinden in het leven en het hele militaire principe vermenselijkt wordt. De personages blijven vaag, maar als groep doen ze ons iets.

Echo verschijnt op het grote scherm. De beheerste aanpak zorgt voor een best immersieve kijkbeurt die je in de bioscoop op zijn best beleeft. Dat laat de sterke beeldvoering trouwens nog aan impact winnen.