The Highwaymen

Genre: Drama | Duur: 2u12 | 2019 | Release: 29 Maart 2019 | Land: VS | Regie: John Lee Hancock | Cast: Kevin Costner, Woody Harrelson, Thomas Mann, Kathy Bates, John Carroll Lynch, Kim Dickens

Regisseur John Lee Hancock lijkt zich gespecialiseerd te hebben in waargebeurde verhalen uit de Amerikaanse cultuurgeschiedenis. Met The Alamo, Saving Mr. Banks en The Founder wist de man telkens bekijkbare films af te leveren, genietbaar in hun middelmatigheid. Ook The Highwaymen is een knap filmpje, dat echter ook halsstarrig lijk te weigeren een eigen smoel te tonen.

Kevin Costner en Woody Harrelson, kerels uit één stuk, zijn prima gecast als Texas Rangers Hamer en Gault, die uit hun pensioen terugkeren om jacht te maken op het befaamde misdaadkoppel Bonnie en Clyde. Die zaaien dood en terreur in enkele zuiderse staten van de VS, maar hun populariteit zorgt er ook voor dat ze steeds weer weten te ontkomen aan de politie. Het bloedserieuze duo meent echter de klus te kunnen klaren en vangt op heel eigen, ouderwetse wijze de speurtocht aan.

The Highwaymen neemt misschien wat veel tijd om dit verhaal te vertellen - een euvel dat ook alle andere films van de regisseur kenmerkt - maar het gezapige tempo valt mooi te koppelen aan de rust en focus waarmee de twee knarren het spoor van de misdadigers volgen. Costner en Harrelson hoef je niets meer te vertellen: zijn schudden deze personages moeiteloos uit de mouw. Bonnie en Clyde krijgen we wijselijk niet te zien, maar de film neemt ons wel mee op een sfeervolle verkenning van het leven destijds. Er is enerzijds de treurigheid van de Great Depression, die ook verklaart waarom het grote publiek juichte voor een koppel overvallers, anderzijds is er de onmetelijke natuurpracht van de streek en de enscenering van het jachteloze leven van destijds die de kijker kunnen bekoren. Zowel de fotografie als het production design is voortreffelijk en ook componist Thomas Newman komt met een mooie soundtrack aanzetten.

Traditionele Hollywoodprent die echter voldoende vakmanschap garandeert.

The Highwaymen is traditionele cinema die bizar genoeg zelfs uit een droog gegeven als dit enig sentiment tracht te persen en net niet het soort oermannelijke daadkracht verheerlijkt dat rechts Amerika nog steeds koestert, maar het is ook deugddoend vakmanschap uit Hollywood en daar zeggen we nu en dan zeker geen nee tegen.

Bonnie & Clyde worden gedood en de twee agenten keren terug naar hun familie en pensioen.