Leave the World Behind

Genre: Thriller | Duur: 2u18 | 2023 | Release: 8 December 2023 | Land: VS | Regie: Sam Esmail | Cast: Julia Roberts, Ethan Hawke, Mahershala Ali, Myha'la, Charlie Evans, Kevin Bacon

Leave the World Behind vangt niet bijzonder origineel aan. Een gezin trekt er een weekendje op uit om vervolgens in het luxueuze vakantieverblijf geconfronteerd te worden met onverwachte bezoekers en enkele vreemde gebeurtenissen.

In wat volgt weet regisseur Sam Esmail een zekere intensiteit op te bouwen. Enkele voorvallen zijn onrustwekkend of bizar genoeg om de kijker scherp te houden en de personages laten niet zomaar in hun kaarten kijken. Maar na anderhalf uur blijkt de film weinig meer te bieden. De mysterieuze situaties blijven elkaar maar opvolgen zonder veel verklaringen. De personages reageren daar meestal nogal voor de hand liggend op, waardoor de boel toch wat stagneert. Dat er na zekere tijd meer gekibbeld wordt dan actie ondernomen, haalt de waarschijnlijkheid van het verloop naar beneden. De makers lijken ook geenszins naar bondigheid te streven en het opzichtige, zelfs streberige camerawerk leidt finaal af.

De mysterieuze voorvallen blijven elkaar maar opvolgen zonder veel gelaagdheid

Deze mysterieuze thriller lijkt zich te willen meten met het werk van Ari Aster, Jordan Peele en Shyamalan, maar is niet voldoende inventief, spannend of creepy om die vergelijking te doorstaan. Er worden ook te zwakke pogingen ondernomen om een soort van subtext te creëren rond geprivilegieerd blank volk. De A-list acteurs vinden weinig uitdaging in de personages.

Op een eerste niveau is dit echter aangenaam kijkvoer dat voldoende verrast, maar zo gelaagd of indringend als de film hoopt te zijn, wordt het nooit.

Nu te zien op Netflix.