Queen & Slim

Genre: Drama | Duur: 2u12 | 2019 | Release: 5 Maart 2020 | Land: VS | Regie: Melina Matsoukas | Cast: Daniel Kaluuya, Jodie Turner-Smith, Bokeem Woodbine, Chloë Sevigny, Flea

Het had een vrijblijvende Tinderdate moeten worden, maar de avond die de twee naamloze protagonisten van Queen & Slim samen doorbrengen krijgt na een confrontatie met een agent, een heel andere wending. Het tweetal ziet geen andere optie dan op de vlucht te slaan, waardoor een pracht van een roadmovie in gang wordt gezet.

Voor Melina Matsoukas, de ervaren regisseur van videoclips voor Beyoncé, Rihanna, J.Lo en andere diva's, is dit langspeelfilmdebuut een formidabele  entrée in de filmwereld. Zij pakt het scenario van LBGTQ-boegbeeld Lena Waithe stevig in handen en weet er een onvergetelijke tragische romance van te maken.

Want met Queen en Slim - zoals de hoofdpersonages eigenlijk nergens benoemd worden in de film - verschijnt een pracht van een filmkoppel op het witte doek. Aanvankelijk zit er niet meteen iets in, maar de noodsituatie brengt de wat afstandelijke juriste en de zelfzekere goeierd dichter bij elkaar op een heel geloofwaardige manier. Ze worden in hun vlucht gedreven door angst, maar tussendoor zien we iets heel passioneel groeien. Er is eerst de gedeelde ervaring, dan de groeiende openhartigheid, vervolgens een zwoele dans en uiteindelijk een erotische climax - één van de vurigste vrijscènes die we in tijden op het grote scherm mochten aanschouwen. Daniel Kaluuya en Jodie Turner-Smith weten met elke scène meer charisma en aantrekkingskracht aan hun personage toe te voegen.

Maar dit sexy duo wint onze sympathie ook omwille van hun lot. Hun trip is benauwend en riskant en dat een donkere huidskleur in de VS nog steeds een aanleiding kan zijn tot conflict, wordt heel voelbaar gemaakt. Queen & Slim krijgt doorheen zijn verloop nu en dan ook de allure van een socio-culturele studie over wat zwart zijn in de VS betekent. Het script hamert daar misschien iets te nadrukkelijk op, maar als de film aanzet tot verontwaardiging, is dat wellicht niet zo heel erg onterecht.

Een passionele roadmovie die zindert van symboliek

Matsoukas vat de reis in geladen beelden van poëtische nachten en beloftevolle einders. De even innemende als tragische vlucht richting onsterfelijkheid zindert van symboliek. De machtig mooie soundtrack tjokvol extreem coole black music krijgt zelfs de meest hardnekkige stijve hark aan het heupwiegen. De veelzeggende songs - geplukt uit diverse genres en tijden - dienen echter ook het narratief. Zelfs wie doorgaans de schouders ophaalt voor soul, jazz of r&b, zal de kracht van veel van deze nummers voelen, waarmee artiesten van diverse pluimage zowel hun liefde voor als hun frustratie om hun land bezingen.

Queen & Slim is kleurrijk en goedmoedig, triestig en fel, aangrijpend en cool. Hoewel dit relaas net dat tikkeltje bondiger had gemogen, vonden we veel om van te houden.