The Shamer's Daughter

Genre: Fantasie | Duur: 1u37 | 2015 | Release: 0 - | Land: Denemarken | Regie: Kenneth Kainz | Cast: Søren Malling, Jakob Oftebro, Maria Bonnevie, Peter Plaugborg

Net nu de young adultverfilmingen over hun hoogtepunt heen lijken te zijn, komt er uit Denemarken een film die als een frisse wind doorheen het genre probeert te waaien. Geen dystopische taferelen als in de Hunger Games of Divergent hier, wel pure fantasy in de traditie van de grote klassiekers, maar dan gericht op tieners.

Daar knelt meteen ook het schoentje, want buiten de Shamers, helderzienden die mensen kunnen manipuleren door hun schuldgevoel aan te spreken, voegt het verhaal weinig nieuws toe aan het genre. The Shamer’s Daughter lijkt de mosterd vooral gehaald te hebben bij het populaire Game of Thrones. Ook hier gaat het om familievetes en politieke spelletjes, maar minder complex en meer kindvriendelijk gebracht.

In deze film draait het verhaal rond Dina, de dochter van zo’n helderziende, die betrokken geraakt in een complot waarbij Nicodemus, de oudste zoon van de koning, beschuldigd wordt van de moord op zijn familie. Drakan, bastaardzoon van de koning, die enkele draken als huisdier heeft, grijpt de macht en veroordeelt zowel Nicodemus als Dina en haar moeder tot de dood. Enkel Dina kan Nicodemus’ onschuld bewijzen en het bedrog van Drakan aan het licht brengen.

Pure fantasy in de traditie van de grote klassiekers, maar dan gericht op tieners

Voor een fantasieproductie niet afkomstig uit Hollywood, ziet de film er verrassend goed uit. Dit is deels te danken aan de Tsjechische locaties en de knappe decors en kostuums. Toegegeven, de computergeanimeerde draken kunnen niet tippen aan wat we gewend zijn uit Hollywood, maar verder valt er weinig op aan te merken en oogt alles zeer verzorgd. De regie van Kenneth Kainz is niet bijzonder opmerkelijk, maar wel functioneel. Vooral de sequenties waarbij Dina haar talent gebruikt zijn aantrekkelijk weergegeven.

Tieners en liefhebbers van de boekenserie zullen waarschijnlijk zeker hun gading vinden in deze verfilming. Maar om echt te kunnen spreken van een Europees antwoord op The Hunger Games en co. schiet The Shamer’s Daughter toch wat tekort. Wij hebben de film kunnen ontdekken op het BIFFF 2016, maar vrezen dat er geen Belgische bioscooprelease zal zijn en de film direct op DVD zal verschijnen.

Net voor de executie van haar moeder conftonteert Dina Drakan maar ze kan zijn schuld niet zien. Ze slaagt er wel in de bevolking tegen Drakan op te zetten. Na een kort duel tussen Nicodemus en Drakan, ontsnapt het gezelschap en belanden ze samen in het koninkrijk van een ander volk waar ze samen hun overwinning vieren.