Sound of Noise

Genre: komedie | Duur: 1u42 | Release: 23 Maart 2011 | Land: Zweden | Regie: Johannes Stjärne Nilsson, Ola Simonsson | Cast: Sanna Persson, Bengt Nilsson

Eens te meer blijkt dat je voor verfrissende cinema vaak in het hoge Noorden moet zijn: Sound of Noise is een originele muzikale komedie die met zijn knotsgekke uitgangspunt en dito uitwerking u meermaals luidop doet lachen.

Het verhaal is geïnspireerd op de kortfilm Music for One Appartment and Six Drummers van dezelfde regisseurs, en werkt ook met dezelfde acteurs. De kortfilm roept de vraag op hoe het principe dat je met alles muziek kan maken kan worden uitgebouwd tot een volwaardige langspeler, maar daar heeft Sound of Noise dankzij een uitgekookt scenario niet de minste moeite mee.

Amadeus Warnerbring is een politieagent die is opgegroeid is in een ultramuzikale familie, met als exponent zijn broer, een briljant dirigent. Zelf geeft hij geen moer om muziek, maar zijn omgeving blijft pogingen doen om hem te bekeren – hem daarbij constant inwrijvend dat hij wel supergelukkig zal zijn dat hij ‘de broer is van’. Enter Sanne Persson, een rebelse muzikante en leidster van een groepje van zes drummers/terroristen die een muzikale guerrilla ondernemen met hun ‘Music for One City and Six Drummers’. Warnerbring gaat achter de drummers aan maar komt op die manier ook dichterbij zijn droom: leven in een wereld van stilte.

Het resultaat van dit alles is een volkomen absurd verhaal met geweldige detailhumor en een serie geslaagde grappen tout court (bv. het gevecht om de eerste drumsolo, de muziekleraar die bijna in zijn sigaar blijft). Een al te elitaire kijk op muziek wordt hierbij vlotjes te kakken gezet.

Centraal staan de verschillende muziekstukken van het drummerscollectief – allemaal karikaturen van verschillende soorten drummers -, die plaatsvinden op unieke locaties en met hoogsteigenaardige ‘instrumenten’. Denk aan het muziektheater van STOMP, maar dan met een flinke scheut subversiviteit. De muziek zelf is enorm opzwepend maar bovenal zijn deze scènes prachtvoorbeelden van ritmische montage.

De afwikkeling van de film is weliswaar aan de voorspelbare kant maar daar zal niemand echt van wakker liggen. Sound of Noise is een lekker energieke film die tegelijkertijd op de lach- en dansspieren werkt en op die manier perfect geschikt is voor een leuk avondje uit. Groovy, baby!

Simon Smessaert Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Warnerbring componeert zelf een muziekstuk dat hij door de drummers laat uitvoeren, waarna hij eindelijk kan genieten van de stilte (de stad is stil geworden voor hem).