Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker

Genre: Science-fiction | Duur: 2u21 | 2019 | Release: 18 December 2019 | Land: VS | Regie: J.J. Abrams | Cast: Oscar Isaac, Daisy Ridley, Adam Driver, John Boyega, Mark Hamill, Richard E. Grant, Domhnall Gleeson, Carrie Fisher, Keri Russell

Zowel de eerste als de tweede film van de sequeltrilogie van Star Wars kregen de kritiek dat de plot niet bijzonder verfrissend was en er misschien iets te nadrukkelijk op de fans van het eerste uur gemikt werd. Ook was er sprake van een toegenomen kinderlijkheid waarmee de franchise een nieuw - jonger - publiek trachtte te bespelen. Maar alles welbeschouwd viel er best wat te genieten van deze derde trilogie en blijkt Rise of the Skywalker nu een fatsoenlijk punt te zetten achter de legendarische ruimtesaga.

Ook in dit slot worden de vertrouwde elementen bovengehaald. Er zijn lightsaberduels, raketsalvo's, grappige robotjes, mysterieuze artefacten, ontmoetingen met oude bekenden en afrekeningen met meedogenloze aartsvijanden. Een echte plotbeschrijving lijkt ons daarbij wat overbodig. Centraal staat weliswaar nog altijd Ren, met aan haar zijde Poe en Fin, die onversaagd verzet bieden tegen snoodaard Kylo Ren en de duivelse Palpatine. Waarom, waar, hoe en met wie, aan de kijker om het ontdekken, maar echt verrassend blijkt dat nooit, al zijn een aantal scènes best meeslepend.

J.J.Abrams, die ook de eerste film op zich nam, weet als vanouds vaardig uit te pakken met fijne actie. Hij vat de retrofuturistische sets in warme beelden en weet als gewoonlijk de ontwikkeling van de personages mooi een plaats te geven binnen het spektakel. Daisy Ridley en Oscar Isaac brengen het er weer aardig vanaf, maar het is Adam Driver die met de pluimen gaat lopen. Had men bij de casting voor de eerste prent al in gedachten wat zijn personage te wachten stond? Alleszins blijkt deze ontegensprekelijk getalenteerde acteur enorm geschikt om de tweezijdigheid van Kylo Ren te vatten.

De trilogie vindt in deze film een degelijk, zij het niet erg complex slot.

The Rise of Skywalker werd matig onthaald door pers en publiek. Misschien omdat men voor de finale van een stuk cinemageschiedenis iets grootser en gelaagder had verwacht? Erg complex is één en ander niet en het dramatisch potentieel van de bewoners van ons geliefde sterrenstelsel, wordt onvoldoende benut. Maar al bij al is dit entertainend vakwerk en sluiten we deze filmreeks bevredigd af.