Toy Story 4

Genre: Animatie | Duur: 1u40 | 2019 | Release: 26 Juni 2019 | Land: VS | Regie: | Cast: Tom Hanks, Tim Allen, Joan Cusack, Christina Hendricks, Annie Potts, Tony Hale, Jordan Peele, Keanu Reeves

Eigenlijk waren we negen jaar geleden volledig bevredigd, toen met Toy Story 3 een inventief en vooral warm einde kwam aan de avonturen van de speelgoedbende. Dit vierde deel, waar we dus eigenlijk niet zaten op te wachten, is uiteraard alweer een sprankelend avontuur, maar het voegt vrijwel niets toe aan de zorgvuldig opgebouwde karakters en hun intussen kenmerkende dynamiek.

In Toy Story 4 nemen Woody, Buzz en co hun taak ernstig om er te zijn voor de kleuter Bonnie, intussen jaren nadat Andy met hen de tijd doorbracht. Dat brengt met zich mee dat het vrouwelijk speelgoed al eens een prominentere rol krijgt, wat Woody dapper aanvaardt. Met Forky wordt de groep vervoegd door een gepromoveerd stuk afval dat worstelt met zijn nieuwe rol. Wanneer het speelgoed mee de mobilhome in mag, is het deze nieuwkomer die voor heibel zorgt en de speeltjes in een antiekwinkel laat belanden, waar een sinistere poppemie de plak zwaait.

De beproefde en efficiënte formule blijft overeind: de menselijke kantjes van de personages worden uitgespeeld binnen een vindingrijke, dramatische plot. De dienstbaarheid van het speelgoed en hun verlangen door een kind graag gezien te worden, zorgt voor een onderbouwde emotionele basis die alweer tpt een zekere ontroering leidt. Enkele nieuwe personages waaronder een door Keanu Reeves ingesproken stuntman, een pluchen duo dat lang niet zo bad ass is als ze zelf denken en de kille antieke pop Gabby Gabby zorgen voor een frisse smaak. Dit wordt ons met alweer een uitgekiende visuele allure gebracht. Pure Pixar dus.

Deze vierde prent voegt niets toe aan de reeks, maar is wel alweer erg genietbaar

Niettemin lijkt er ook wat sleet te zitten op het gegeven. Woody is en blijft Woody, net als Kuifje of Jommeke het morele kompas van de groep maar net daardoor ook de meest kleurloze. Buzz Lightyear slaagt er dan weer niet echt in een zinvolle plek in het verhaal te vinden. Misschien zijn deze figuren stilaan opgebruikt? Het laat niet los dat er ten zeerste te genieten valt van Toy Story 4, maar een vijfde film lijkt ons helemaal overbodig.