War Dogs

Genre: komedie | Duur: 1u54 | 2016 | Release: 24 Augustus 2016 | Land: VS | Regie: Todd Phillips | Cast: Jonah Hill, Miles Teller, Bradley Cooper, Kevin Pollak, Ana de Armas

Met The Hangover leverde Todd Phillips een verfrissende komedie af die bewees dat ook platte humor met de juiste ingrediënten kan werken. De twee vervolgen daarop waren daarentegen een slag in het water. Met War Dogs pakt de regisseur uit met een waargebeurd verhaal dat zich uitstekend lijkt te lenen tot het soort dwaze toestanden dat we van zijn films gewend zijn. Het bijhorende sinister kantje zorgt dan weer voor een brede grijns.

David is een brave jongen die zijn kost verdient als masseur. Wanneer hij zijn jeugdvriend Efrain tegen het lijf loopt, blijkt die een wapenhandelaar te zijn voor de Amerikaanse overheid. Er is immers een nieuwe wet goedgekeurd waarbij de overheid verplicht is om naast grote wapenfabrikanten ook van particulieren wapens te kopen, die dan vervolgens kunnen worden ingezet in de Irakoorlog. Efrain overtuigt David om mee in zijn zaak te stappen zodat ze samen gouden deals kunnen binnenhalen. Alleen lijken deze wapens via dubieuze constructies uit niet zo’n fraaie oorden afkomstig te zijn.  Al snel lijken ze genoodzaakt om uit hun comfortzone te treden.

Mannen die het goede leven willen opzoeken maar dan in benarde situaties verzeild geraken, het klinkt bekend in de oren. War Dogs had dus even goed The Hangover In Bagdad als titel kunnen hebben. Phillips gaat dit keer echter een stuk verder en voorziet zijn film van een scheut maatschappijkritiek en satire. En hoewel we ons verkneukelen om de maffe stoten die David en Efrain uithalen, lijken hun personages net iets te oppervlakkig. Grootse cinema lijkt hier nochtans binnen handbereik te liggen, maar de makers willen in de eerste plaats entertainen. Op zich is dat prima, maar als je beseft dat Phillips met dit waanzinnig straf verhaal en wat meer doortastendheid zijn eigen The Wolf of Wall Street had kunnen maken, lijkt dit toch een gemiste kans.

Jonah Hill en Miles Teller vormen een prima duo en zorgen voor uitstekend vermaak.

Gelukkig kunnen we rekenen op een cast van gevestigde waarde. Jonah Hill en Miles Teller vormen een prima duo en zorgen voor uitstekend vermaak. Op sommige grapjes, zoals de aanstekelijke lach van Jonah Hill, wordt echter iets te vaak geteerd. Ook Bradley Cooper maakt enkele keren een verschijning maar loopt er ditmaal nogal kleurloos bij. Deze details nemen echter niet weg dat War Dogs een meer dan geslaagde misdaadkomedie is, die bovendien de Amerikaanse overheid op sarcastische wijze bij zijn pietje pakt.

Bert Coppens Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Efrain belazerd David door hem zijn deel van het geld niet uit te betalen. Beiden worden vervolgens voor valsheid in geschrifte aangehouden maar enkel Efrain moet zijn gevangenisstraf uitzitten. David verdient zijn kost opnieuw masseur. Een andere wapenhandelaar, die eveneens bij de zaak betrokken was, betaald hem uiteindelijk toch zijn deel van het geld in de vorm van zwijggeld. De omstreden wet op wapenleveranciers is vandaag nog steeds van kracht.