Cursed

Genre: Thriller | Duur: 1u37 | 2005 | Release: 27 Juli 2005 | Land: VS | Regie: Wes Craven | Cast: Christina Ricci, Jesse Eisenberg, Joshua Jackson, Shannon Elizabeth, Judy Greer, Milo Ventimiglia, Portia de Rossi

Wes Craven is als filmmaker verantwoordelijk voor heel wat griezelklassiekers en is zelfs een pionier in het intussen wel uitgemolken tienerslashergenre. Dat hij echter maar zo sterk uit de hoek kan komen als het scenario hem toelaat, is met deze weerwolfthriller ook weer duidelijk.

Kevin Williamson, scenarist van frisse horror als The Faculty en de eerste twee Scream-films, maar ook van het aanzienlijk zwakkere I Know what You Did Last Summer, is deze keer de grootste schuldige voor alles wat met deze film misloopt. Het verhaal draait om Ellie, een jonge vrouw die iets vaag betekent achter de schermen van een talkshow in Hollywood, en haar sullige broer Jimmy. Zij zijn op een nacht getuige van een ongeval waarbij een meisje door een beestachtige verschijning wordt verscheurd. Tijdens de achtervolging wordt het duo ook gebeten, en de daaropvolgende dagen voelen ze zich een heel ander mens. Plots hebben ze zin in bloed, zijn ze hypergevoelig en stukken sterker. Intussen dwaalt de weerwolf nog rond op zoek naar slachtoffers.

Craven doet zijn best elke scène zo spannend mogelijk in beeld te brengen, en het is ook enkele keren flink schrikken. Maar jammer genoeg maakt dit het clichématige, afgekloven verhaal zonder enige logica of samenhang er niet beter op. De rommelige opeenstapeling van scènes waarin stereotiepe tieners (hoewel, er mag al eens een homo bij zijn deze keer) wat vluchten en smoezen verzinnen, is niet alleen vervelend en ergerlijk, maar uiteindelijk zelfs ridicuul. Om maar te zwijgen over de bijzonder ongeloofwaardige waarzegster die af en toe opduikt. Williamson durft in de speurtocht om de identiteit van de weerwolf zelfs de formule van Scream te herhalen door de verdenking steeds zo nadrukkelijk op een ander personage te leggen, dat je uiteindelijk door eliminatie kunt raden wie nu eigenlijk het monster is. In de chaotische finale zien we de weerwolf dan nog een middenvinger opsteken, wat de spanning uiteraard niet ten goede komt. En zelfs nadat het monster eindelijk gedood is, volgt er nog een compleet overbodige epiloog vol onnozele stunts en vergezochte spanning.

Een goedkoop, ergerlijk slecht geschreven onding.

De cast maakt de belevenissen er zeker niet aangenamer op. De gezichtsuitdrukkingen en monotone dialogen die de jonge, vooral onbekende acteurs hanteren, doen bij momenten zelfs aan slechte soap denken. Ook Christina Ricci, die haar kunnen gewoonlijk in veel minder commerciële producties etaleert en in kleurrijke rollen vaak stukken beter is, gaat af als een gieter. Haar personage stelt niets voor, maar zij maakt er nog minder van. Dat had ze ons met The Gathering ook al een keer gelapt! Terzijde: als er ooit een film gemaakt wordt over David Beckham, dan zien we haar wel graag terug als Posh Spice!

Waar je Cursed dus aanvankelijk nog het voordeel van de twijfel gunt omwille van de best entertainende opzet, kun je na het eerste uur niet anders meer dan dit ergerlijke, goedkope onding duchtig te vervloeken.