GENT 2005 - 32ste Internationaal Filmfestival Gent

Het 32e filmfestival van Gent was een ware uitputtingsslag voor de redactie van uw K.U.T-site. Uit het reusachtige aanbod kozen wij een 60-tal films die we voor onze dierbare lezer bekeken en recenseerden. Intussen heeft de professionele jury, bestaande uit Arthur Lappin, Lissy Belaiche, Brenda Blethyn, Dominique Deruddere, Jose Luis Castiñeira de Dios en Carine Tardieu bekendgemaakt wie met welke prijzen naar huis gaat. Tommy Lee Jones zag zijn regiedebuut, The Three Burials of Melquiades Estrada (geschreven door Guillermo Arriaga, scenarist van Amores Perros en 21 Grams), beloond met de Grote Prijs voor Beste Film. Dit op alle vlakken excellente westerndrama over verlossing, gelardeerd met een politiek sausje, wist zijn indringend verhaal op verrassend luchtige wijze te vertellen. Beslist een terechte winnaar dus, die overigens ook al in Cannes werd beloond met de prijs voor beste scenario en beste acteur. U kunt de film binnenkort in alle Vlaamse bioscopen gaan bekijken. De Georges Delrue Prijs voor Beste Muziek werd gewonnen door Stephen Warbeck voor de muziek van John Madden?s tranerige drama Proof. De film krijgt een distributiepremie ter waarde van 15.000 euro, om de release in Vlaanderen en Brussel te ondersteunen. Hier zijn we heel wat minder enthousiast over. Deze dure film heeft zo?n ondersteuning helemaal niet nodig. Daarnaast was het niet meteen de film waarin muziek een belangrijke rol speelde. Warbeck is natuurlijk een vriend van het festival sinds hij in 2002 een concert kwam geven, maar wij hadden de muziekprijs liever naar Stranger zien gaan. Be With Me werd bekroond met de Sabam Auteursprijs voor Beste Scenario. Eric Khoo en Wong Kim Hoh krijgen een distributiepremie van 12.500 euro. Fijn, want dit aardige, gevoelige filmpje zien wij graag een nationale release krijgen. Daarnaast was het ook één van de minder conventioneel vertelde competitiefilms, dus ook met deze prijs zijn wij tevreden. Li Yu, de regisseur van de Chinese film Dam Street, ontving de Robert Wise Prijs voor Beste Regisseur. Kunnen we mee leven, al waren heel wat andere films uit de competitie niet minder sterk geregisseerd. Till Nowak kaapte met zijn kortfilm Delivery de hoofdprijs weg in de Prix UIP Ghent 2005 kortfilmcompetitie. De Belgische Kortfilmcompetitie is gewonnen door het woordenloze, haast experimentele maar zeer sfeervolle en knapgefilmd Meander van Joke Liberge. Zij mocht 5.000 euro mee naar huis nemen. Bij de Competitie voor Vlaamse Studentenkortfilms gaat de ACE Prijs voor Beste Belgische Studentenkortfilm naar het grappige Proximus-sjaal-tussen-de-deur-achitge Ureca van Rits-student Kenneth Taylor. Het verheugde ons ook zeer dat de jongerenjury de Mine Xplore Award uitreikte aan het Duitse Kammerflimmern, het indrukwekkende, frisse debuut van Hendrik Hölzemann. De Canvas publieksprijs tenslotte ging dit jaar naar Crossing the bridge van Fatih Akin. Verdiend, maar logisch. De 4 andere voor deze prijs geselecteerde films waren immers een stuk minder goed. De 32e editie van het Internationaal Filmfestival Van Vlaanderen ? Gent was alweer een groot succes. Met meer dan 100.000 bezoekers was er een stijging ten opzichte van vorig jaar vast te stellen. De organisatie verliep op het eerste zich een stuk vlekkelozer, al wisten de sponsors die halve zalen opkochten en de onbenullige BV?s die gelokt werden door De Rode Loper, ons filmplezier soms ei zo na te verknallen. Gelukkig was het filmaanbod dit jaar weer zo veelzijdig en kwalitatief, dat de ware filmfan sowieso de mooiste tijd van het jaar beleefde. BEGINTEKST Het Gentse filmfestival is dit jaar aan zijn 32e editie toe. Van 11 tot 21 oktober 2005 worden meer dan 150 films losgelaten op de cinefiele massa. Veel Belgisch werk dit jaar, een alweer interessante competitie en een hele reeks internationale prenten, met Rusland als rode draad, vormen een onweerstaanbaar geheel dat voor iedereen wat te bieden heeft en bovendien enkele interessante gasten met zich meebrengt. Uiteraard zijn er daarnaast een heel aantal nevenactiviteiten, waaronder zoals gewoonlijk ook een filmmuziekconcert en andere muzikale evenementen. In de competitie treffen we 13 films aan, waaronder maar liefst 3 Amerikaanse producties ?toch zeldzaam in deze categorie? en het Vlaamse ?Een ander zijn geluk?. Dit psychologische drama is het langspeelfilmdebuut van Fien Troch en weet o.a. door zijn cast (Jan Decleir, Josse De Pauw, Peter Van den Begin) hoge verwachtingen te creëren. De jury die zal bepalen wat de Beste Film wordt en welke prent de prijs voor Beste Scenario, Beste Muziek en Beste Regie verdient, bestaat o.a. uit de Britse actrice Brenda Blethyn (uit Secrets & Lies en Little Voice) en de Belgische filmmaker Dominique Deruddere. Diens nieuwe film, De Bloedbruiloft, zal het festival bovendien ook afsluiten. Daarnaast wordt ons eigen land ook vertegenwoordigd door de tandem Ma Mère L?Oye -Blush, twee dansfilms van respectievelijk Thierry De Mey en Wim Vandekeybus, en het Waalse Miss Montigny. De oorspronkelijk voor televisie gemaakte komische thriller Verlengd Weekend, mag als vooropener fungeren. Net als vorig jaar (toen was Ellektra de vooropeningsfilm) koos de organisatie van het festival zo voor een niet al te hoogstaande Vlaamse productie, die vreemd genoeg ook al meteen in het gewone bioscoopaanbod te zien zal zijn en bovendien slechts één vertoning krijgt. Waarom deze film dan in het festivalaanbod werd opgenomen, is een vraagteken. Straffer is echter dat u als gewone sterveling de openingsfilm zelf, het oorlogsdrama Joyeux Noël, niet eens kunt gaan bekijken. Dit jaar krijgt enkel de elite, bestaande uit BV?s en politici die verder nooit een voet in de cinema zetten, de gelegenheid om deze film te bekijken. Weten ze op het eind van het jaar toch wat te antwoorden als HUMO voor zijn eindejaarsvraagjes naar de beste film van het afgelopen jaar vraagt. Gelukkig is er nog veel meer. De sectie Festival Previews bestaat uit een reeks (veelal Amerikaanse) avant-premières en publiekstrekkers als Manderlay (Lars Von Trier?s opvolger van Dogville), Le Temps Qui Reste van François Ozon, Elizabethtown met Orlando Bloom en Kirsten Dunst, Walk the Line (de Johny Cash-biografie met Joaquin Phoenix), Atom Egoyna?s Where the Truth Lies en A History of Violence, dat door regisseur David Cronenberg en hoofdrolspeler Viggo Mortensen persoonlijk zal worden voorgesteld. Toch moet elke filmfan er van profiteren op een filmfestival vooral films te gaan bekijken waar hij nadien mogelijk geen kans meer toe krijgt. In de secties World Cinema en A Look Apart komt cinema uit alle hoeken van de wereld aan bod. Vaak zeer persoonlijke film over grote en kleine thema?s, Aziatisch minimalisme, manga, Amerikaanse independents, eigentijdse girl-power, documentaires, experimenteel werk, Koreaanse actie, holebifilms, sociaal-politieke drama?s uit pakweg Mexico of Porugal, en zelfs een meer dan 10 uur durend Filipijns familiedrama, Evolution of a Filipino Family, ? Een heerlijke mengelmoes van verhalen, stijlen en culturen. Al even interessant is de kortfilmcompetitie, een concert van de Oscarwinnende componiste Rachel Portman (Chocolat, Smoke, Emma), een serie muziekfilms met een project rond activisme in de kunst als omkadering, een bossa nova-optreden van de Spaanse actrice Victoria Abril (101 Reykjavík), een concert met filmmuziek van Poolse componisten, de tentoonstelling Sidelines (met foto?s van Patti Smith, tekeningen van Daniel Johnston en een video-installatie van de Israëlische filmmaker Avi Mograbi), een concertfilm van Sioen en zelfs een stadswandeling over de geschiedenis van de Gentse cinema?s. Wat dat betreft kunnen wij alvast kwijt dat u voorstellingen in de gerestaureerde bioscoop Capitole maar beter vermijdt. Slechte zitjes en een scherm dat slechts van op bepaalde plaatsen goed zichtbaar is, zijn de prijs van een ticket niet waard. Het festival biedt heel wat kortingsmogelijkheden en speciale formules om de filmfreak veel te laten beleven voor niet al te veel geld. Prijzen, een kalender, de locaties en andere info vindt u op www.filmfestival.be. Uw K.U.T-redactie heeft intussen zijn tent al opgeslagen en garandeert u een dagelijkse update met recensies van zoveel mogelijk films.