Triple Frontier

Genre: Actie | Duur: 2u05 | 2019 | Release: 13 Maart 2019 | Land: VS | Regie: J.C. Chandor | Cast: Ben Affleck, Oscar Isaac, Charlie Hunnam, Garrett Hedlund, Pedro Pascal, Adria Arjona

Met zijn vierde film bespeelt J.C. Chandor een intussen voor hem vertrouwd thema: mannen in crisissituaties. Van bij zijn debuut Margin Call blijkt de filmmaker gefascineerd te zijn door verhalen waarin een mannelijk bestaan op de helling komt te staan en morele codes op de proef gesteld worden. Ook in All is Lost en A Most Violent Year kwamen deze thema's in min of meerdere mate naar voor. Triple Frontier plaats eens te meer mannelijke protagonisten in een alles of niets-scenario, met alweer een meer dan degelijke film als resultaat.

Vijf mannen bevinden zich met een fortuin aan bankbiljetten in een niet bepaald geruststellend decor: de Braziliaanse jungle en het Andesgebergte. Hoe de buit in hun handen is beland en wat hen nadien te wachten staat, wordt ons toegelicht onder een voortdurend strak staande spanningsboog.

Niet alleen is Triple Frontier een bij momenten intens actiedrama waarbij ieder moment iets fout kan lopen, het is ook een interessante poging om bij dit soort testosterontoestanden de vraag te stellen wat dat allemaal doet met een man. De vijf gespierde binken die Chandor voor dit relaas samenbracht mogen het dan wel laten knetteren van viriliteit, het is net het ontbreken van het soort Mark Wahlbergachtige machismo dat de dynamiek onder de vijf patsers interessant maakt. Hun hachelijke onderneming zet aan tot reflecteren over de gevolgen van hun daden en de slachtoffers van hun hebzucht.

Een actiethriller die het stereotiepe patserverhaal als een morele bespiegeling tracht te brengen.

Toch gaat Chandor niet voluit in deze bespiegeling en krijgen zijn personages niet allemaal voldoende diepte mee. Bovendien manifesteert zich wel degelijk een zekere stereotiepe mannelijke koppigheid onder de personages, die hen dan toch weer definieert als willoze oermannen. Niettemin overheerst hun menselijke kant en weet Triple Frontier het label actiethriller enigszins te overstijgen. Wat doet het vooruitzicht op onmenselijke rijkdom met je morele opvattingen? De film weet de kijker in zekere mate te betrekken bij dat vraagstuk en laat ons daarnaast twee uur in spanning meeleven.

Te bekijken op Netflix.