All is Lost

Genre: Drama | Duur: 1u46 | 2013 | Release: 1 Januari 2014 | Land: VS | Regie: J.C. Chandor | Cast: Robert Redford

Het al te middelmatige Margin Call heeft regisseur J.C. Chandor geen windeieren gelegd. De financiële thriller leverde hem naast een Oscarnominatie voor Beste Scenario, vooral een flinke carrièreboost op. Met All is Lost profileert Chandor zich nu ook voor ons als een filmmaker om in de gaten te houden.

Een man en een zeilboot in de Indische Oceaan. Makkelijker valt dit overlevingsdrama niet samen te vatten. De kracht van deze prent zit hem echter vooral in het franjeloze waarmee dit relaas verteld wordt. Amper tien minuten ver in de film zit je al op het puntje van je stoel en is de beleving maximaal. Zonder veel sensatie en groots drama weet All is Lost de kijker dik anderhalf uur in zijn greep te houden. De spektakelwaarde ligt echter laag: dit is echt geen Life of Pi of Cast Away. Chandor handelt haast als observator en laat zijn protagonist woordenloos en zelfs vaak uitdrukkingloos zijn werk doen.

Die zeiler, een naamloos figuur, wordt door Robert Redford met zichtbaar genoegen en een indrukwekkende focus gespeeld. De 76-jarige acteur gaat met deze rol niet alleen een extreme fysieke uitdaging aan, maar weet ook op magistrale wijze zijn vertolking klein, haast onzichtbaar te houden, alsof hij gewoon 'is'. Dit is in het bijzonder voor de vaak vurig acterende Hollywoodlegende een hele prestatie en de eerste geruchten rond een Oscarnominatie kun je alleen maar toejuichen. Het is dan ook al 40 jaar geleden dat men Redford als acteur een dergelijke erkenning gaf.

Een intense, zelfs overrompelende ervaring

All is Lost kleeft aan de ribben. Omdat het een zintuiglijke kijkervaring is - onderschat de belang van de geluidseffecten geenszins - die een visie op een groot scherm verdient. Maar vooral omdat het een intense, zelfs wat overrompelende waarneming is van doorzettingsvermogen en hoop, iets wat Hollywood zo goed kan, maar wat niet noodzakelijk tot emotionele uitmelkerij moet leiden of zelfs maar een happy end.

Nadat twee boten hem voorbij gevaren zijn en een haai er met de vis vandoor gaat, lijkt onze man het op te geven. Hij schrijft een afscheidsbrief. Wanneer hij die nacht in de verte een lichtje ziet, steekt hij gebrek aan noodsignalen wat papier in brand. Dit lijkt geen effect te hebben. In een wanhoopsdaad steekt hij de reddingsboot in brand. Hij valt overboord, laat zich de diepte insleuren en ziet dan plots een bootje naderen. Met zijn laatste krachten zwemt hij naar boven en grijpt een uitgestoken hand.