Filmfestival Oostende 2019

Intussen is het twaalf jaar geleden dat de toeristische dienst van Oostende het gouden idee kreeg een filmfestival te organiseren. Als opwarmertje voor het echt grote werk - Film Fest Gent - kunnen filmfans jaarlijks in de badstad terecht voor een reeks avant-premières, speciale vertoningen en retrospectieves en dat blijkt intussen steeds meer volk op de been te brengen. Van 6 tot 14 september kan je weer rechtstreeks van op het strand de rode loper op. 

 

WILLEKEUR

Een echt cinefiel paradijs is Oostende lang niet. Ondanks enkele glamoureuze premières van Vlaamse producties, de uitreiking van de Ensors en steevast een beroemde gast of twee, staat de kwaliteitsfilm er niet echt centraal en bestaat het programma toch grotendeels uit restjes die de selectie van Gent niet gehaald hebben of overduidelijke publiekstrekkers die niet per se hoogstaande cinema kunnen genoemd worden. De programmatoren lijken ieder jaar weer enigszins willekeurig films te kiezen, maar dat lijkt het publiek, voornamelijk locals en dagjesmensen, allemaal prima te vinden. De echte cinefiel komt dus misschien niet helemaal aan zijn trekken, er valt eigenlijk telkens wel iets genietbaar te vinden. 

 

LEADING LADIES

Vrijdag opent het festival met de Belgische première van The Best of Dorien B. De debuutfilm van Anke Blondé, een tragikomedie over de struggles van een jonge vrouw en moeder, werd al op enkele Europese festivals op waardering onthaald. De film geeft het startschot van het thema 'leading ladies', dat zich manifesteert via een groot aantal door vrouwen geregisseerde of gedragen films. Naast de openingsfilms zijn dat ook het Vlaamse Sinner, een speelse komedie van Emilie Verhamme met een uitmuntende Maaike Cafmeyer; Au Nom de la Terre met Veerle Baetens; de thriller Official Secrets met Keira Knightley; het Canadese Mouthpiece van Patricia Rozema; After the Wedding met Julianne Moore en Michelle Williams; het Nederlandse drama Retrospekt; American Woman met Sienna Miller; Late Night met Emma Thompson en nog een aantal andere internationale producties over en met sterke vrouwenfiguren.  

 

Het is master Lynn Van Royen die dit thema in gang zette. De actrice stelde met de Master Selection een programma samen dat focust op vrouwen die hun eigen keuzes maken. Cléo de 5 à 7, Juno, Hidden Figures, Dolores Claiborne, The Danish Girl en The Hurt Locker zijn klinkende titels. Tweede sterke vrouw in de kijker is Frederike Migom. De (kort)filmmaakster mag de Taste of Europejury voorzitten, de competitie waarbinnen een reeks onuitgebrachte Europese producties elkaar bestrijden.

 

Ten slotte is er Monica Bellucci. De diva met wereldklasse komt haar ster op de dijk onthullen en introducteert de deels in België opgenomen thriller Spider in the Web, waarin naast Ben Kingsley ook Filip Peeters, Luc Wyns en Hilde Van Mieghem opduiken. Er zijn overigens nog andere Vlamingen die het buiten de grenzen gaan zoeken zijn: Kevin Janssens is te zien in The Room met niemand minder dan Olga Kurylenko en Johan Heldenbergh heeft een bijrol in The Hummingbird Project, naast Salma Hayek, Alexander Skarsgård en Jesse Eisenberg.

 

LOKALE OSCARS

Die Vlamingen fêteren elkaar ook ten volle op de uitreiking van de Ensors.. De door Oostende in het leven geroepen filmprijzen zijn te relativeren gezien het beperkte aantal producties dat in aanmerking komt, maar hebben binnen onze landsgrenzen de allure van de Oscars. Je vindt de nominaties hier en mag weldra onze kijk daarop verwachten. 

 

De echte filmfan vindt wel degelijk ook enkele topproducties. Zo is er het Zuid-Koreaanse Parasite van Bong Joon Ho, winnaar van de Gouden Palm in Cannes. De fenomenale sociale satire behoort tot de beste films van dit jaar. Ook wellicht de moeite: The Goldfinch, een verfilming van de grandioze roman van Donna Tartt, met o.a. Nicole Kidman in de cast. Ook de Belgische oscarinzending van dit jaar, Nuestras Madres van Cesar Diáz, kan in Oostende bekeken worden. Dat zijn toch minstens drie titels die in Gent ook niet zouden misstaan. 

 

PUBLIEKSTREKKERS

Het grote publiek loopt vast ook warm voor Dowwtown Abbey (de film naar de populaire serie), The Best of Enemies met Sam Rockwell, de horrorprenten The Lodge en Little Monsters en Hustlers met Jennifer Lopez. 

 

Maar naast deze publiekstrekkers vind je op het programma ook tal van kleinere films, die zeker voldoende kwaliteiten hebben om een publiek te boeien. Het Vlaamse Bastaard willen we niet representatief noemen, maar Rosie (Ierland), Manta Ray (Thailand), A Tale of Three Sisters (Turkije) of Portrait de la jeune fille en feu (De Franse inzending voor de Oscars) vormen maar een willekeurige greep uit het aanbod wereldcinema. Deze laatste vind je in de LOOK!-competitie naast o.a. het Braziliaanse drama The Invisible Life of Eurídice Gusmão, dat in Cannes de Un Certain Regard won en Nuestras Madres.. Er is ook een kortfilmprogramma, dat hier belicht wordt. 

 

Onze nazomer kan dus slechter gevuld worden dan met enkele uitjes naar de kuststad om er in het ruime aanbod toch onze gading te vinden. Op de website van het festival vind je alle info.