Gent 2012 - 39e Internationaal Filmfestival Gent

Het Gentse filmfestival is aan zijn 39e editie toe. Met of zonder lichtjes vernieuwde aanpak, brengt dat de KUT-redactie eens te meer in vervoering. Een aantal redacteurs licht zijn persoonlijke band met het festival toe en deelt ons mee waar ze dit jaar naar uitkijken.

 

"Exact drie jaar geleden strompelde ik tijdens mijn allereerste Filmfestival van Gent op een ontiegelijk vroeg uur een lukraak gekozen zaal binnen. De korte nacht van bedenkelijke porto in al even bedenkelijk gezelschap die eraan vooraf ging, loste zich daar echter ogenblikkelijk op. Want in het halfduister werd er Man on Wire geprojecteerd, een pracht van een documentaire over een kleine vagebond die besluit in het grootste geheim een koord tussen de WTC-torens te spannen, om er vervolgens enkele van zijn acrobatentoeren op uit te voeren. Nu stelt James Marsh, regisseur van die bovengenoemde prachtfilm, zijn nieuwste worp voor: The Shadow Dancer, een fictieprent over de spionage-intriges in het Belfast van de jaren '90. Verplichte festivalkost dus, al was het maar omdat de teaser overloopt van cinematografische bravoure. Verder kijk ik reikhalzend uit naar veelbelovend materiaal van eigen bodem, zoals daar zijn: Kid (Fien Troch), Het Vijfde Seizoen (Brosens & Woodworth) en The Broken Circle Breakdown (Felix Van Groeningen). Die laatstgenoemde regisseur werd overigens zonet nog als vree zenuwachtig in het festivaldorp gesignaleerd. Ik neem mijn fles goedkope porto alvast mee!"

Ruben Vandersteen


"Het Filmfestival Gent 2012 lijkt een beperktere selectie dan vorige jaren te hebben – of ligt dat aan het nieuwe indeling van de Focus Knack Special? –, maar wel een betere. Omdat ik grote fan ben van hun eerder werk, kijk ik ontzettend uit naar Cristian Mungiu’s nieuwe Beyond the Hills en Ulrich Seidls Paradies: Liebe. Op basis van prijzen en geruchten is het ook uitkijken naar Gouden Beer-winnaar Caesar Must Die, met een toepasselijke screening in de gevangenis, en het Deense Jagten. Een tweetal jaar geleden zag ik toevallig een teaser van Joshua Tree en die ben ik nooit vergeten. Ik ben dan ook blij dat hij eindelijk te zien is. En dan zijn er twee films die ik, enkel op basis van de korte inhoud, wil zien: Compliance en À Moi Seule.

De film-over-film sectie The Last Picture Show is interessant voor elke filmliefhebber – in het bijzonder kijk ik uit naar de misdaadprent Dernière Séance. Op woensdag 17 oktober presenteer ik binnen deze sectie de online filmavond Sex/Crimes. Daarnaast modereer ik op 13 oktober de kortfilmnamiddag met alle genomineerde kortfilms van de European Film Academy. In dit programma worden vijftien van de beste kortfilms uit heel Europa van het voorbije jaar gescreend in het bijzijn van de makers. Ook de nationale competitie voor studentenkortfilms tracht ik elk jaar te zien. Uiteraard zijn ook de vele nieuwe Belgische langspeelfilms de moeite om te volgen – ik ben het meest benieuwd naar Het Vijfde SeizoenOffline  Welcome Home en The Sound of Belgium. Van de andere kan ik voorlopig nog niet goed inschatten of het wel een goed idee is dat ze hun internationale première in Gent hebben in plaats van op een grootschaliger internationaal filmfestival. 

Eén film uit de selectie van het filmfestival 2012, kan ik u alvast aanraden: Searching for Sugar Man."

Bert Lesaffer


"Hoewel we begin dit jaar even vreesden voor de toekomst van het festival, mochten we toch opgelucht ademhalen en uitkijken naar een nieuwe editie van onze hoogmis van de cinema. Ook dit jaar lijkt het festival weer een mooie 'best of' te worden van Cannes, Berlijn en Venetië. Zo is het uitkijken naar de Gouden Palm-winnaar Amour van Michael Haneke, Gouden Beer-winnar Caesar Must Die en het Belgische Het Vijfde Seizoen, dat in Venetië een prijs won in een nevensectie. Films die ook mijn aandacht trokken zijn het magische Beasts of the Southern Wild, de debuutfilm van Benh Zeitlin, Jagten, de nieuwste film van Thomas Vinterberg met topacteur Mads Mikkelsen, en Killing Them Softly van Andrew Dominik.

En omdat het niet altijd zware kost hoeft te zijn, mogen we ons ook verheugen op Frankenweenie, een retro-Tim Burton film die gegarandeerd onze harten zal veroveren. Met een thema als Crime Scene kon natuurlijk ook Hitchcock niet afwezig zijn. Op 13 oktober krijgen we de kans om Vertigo op het grote scherm te zien. Dit subversief meesterwerk stootte deze zomer nog Citizen Kane van de eerste plaats in de lijst van beste films van het British Film Institute.

Naar goede gewoonte legt het festival ook de nadruk op filmmuziek, en daarbij is het dit jaar vooral uitkijken naar het concert ter ere van 50 jaar James Bond, waarbij Vlaamse sterren de Bondklassiekers brengen. Voor de liefhebbers van de genrefilm belooft het B-movie Orchestra een niet te missen mash-up tussen B-film muziek van de jaren '60-'70 en film clips."

Jeroen Van Rossem


"Voor de 13e opeenvolgende keer zet ik mijn leven even op pauze om op te gaan in het witte doek. Dat het filmaanbod van deze 39e editie een stuk beperkter is, stelde me aanvankelijk teleur, maar het programma ziet er alles welbeschouwd een stuk aantrekkelijker uit. Als alles meezit zal ik zo’n 35 films zien. Joe Wright’s Anna Karenina lijkt me van een weelderige allure die ik best kan smaken. Ook een aantal competitiefilms wil onder geen beding missen: In Another Country van Hong Sangsoo en Captive (beiden met Isabelle Huppert) bijvoorbeeld. Offline valt intussen al een aanrader te noemen. Tussen de vele minder bekende films vallen me het Venezuleaanse La Hora Cera en het Mexicaaanse After Lucia op. Premium Rush – een actiethriller met Joseph Gordon-Levitt – mag voor het popcorngehalte zorgen.

Na de integrale vertoning van Mildred Pierce vorig jaar, besteedt Gent dit jaar nog meer aandacht aan (bekroonde) televisieproducties. In de Out of the Box-sectie valt er o.a te genieten van de vier uur durende Britse serie Parade’s End, terwijl ook Game Change en Hemingway & Gellhorn uitzonderlijk op het grote doek te bekijken vallen. Wie zich een voorstelling uitkiest in de Domzaal in de Vooruit, kan evenwel beter de dvd-release afwachten: langer dan anderhalf uur vallen de zitjes daar niet te bezetten.

De soundtrack van de stad in gang zetten? Je kan tussen het fietsen door deelnemenaan een fietsopera. Wie liever op minder beweeglijke wijze van muziek geniet, kan de uitreiking van de World Soundtrack Awards bijwonen, gevolgd door een verdiend eerbetoon aan filmcomponist James Newton Howard."

Sven De Schutter