Millennium - The Movie

Genre: thriller | Duur: 2u25 | Release: 20 Mei 2009 | Land: Zweden | Regie: Niels Arden Oplev | Cast: Noomi Rapace, Michael Nyqvist

U had de voorbije weken al moeten emigreren naar de Noordpool om te ontsnappen aan de perfect geoliede reclamecampagne rond Millennium: The Movie, de langverwachte verfilming van Stieg Larssons bestseller Mannen die Vrouwen Haten. Jammer eigenlijk dat Larsson al die successen niet meer heeft mogen meemaken: de journalist/schrijver overleed voor zijn eerste boek werd uitgegeven. Wij hadden namelijk maar wat graag geweten wat Larsson nu zelf zou hebben gevonden van de speurtocht op het witte doek van journalist/uitgever Mikael Blomkvist en zijn partner in crime, de complexe, frêle, uit wel duizend laagjes opgetrokken hacker Lisbeth Salander. Is het boek, in dit geval een onwaarschijnlijke pageturner van over de 500 pagina?s, met andere woorden beter dan de film? De vraag stellen is ze beantwoorden, nietwaar?



Ook in de film zien we dus hoe Blomkvist een proces verliest dat de grootindustrieel Wennerström tegen hem heeft aangespannen, hoe hij zelf de beslissing neemt om een tijdje aan de zijlijn van zijn tijdschrift Millennium te gaan staan en hoe de bejaarde Henrik Vanger, nog zo?n grote vis, hem contacteert om op zoek te gaan naar Harriët, de sinds de jaren ?60 vermiste dochter van zijn broer die hij altijd als zijn eigen kind beschouwde. Tijdens zijn zoektocht wordt Blomkvist benaderd door Lisbeth Salander, een punkster en computergenie. Beiden komen ze op het spoor van een reeks bizarre rituele moorden uit de jaren 1950 en 1960. Zit Vangers familie er voor iets tussen? Zullen Blomkvist en Salander Harriët na al die jaren kunnen traceren? En vallen onze twee protagonisten al dan niet als een hakbijl voor elkaar?



Regisseur Niels Anders Oplev levert met deze verfilming van hét literaire fenomeen van de 21e eeuw een degelijke, spannende whodunit af die echter niet genoeg beklijft om met elektriciteit in je lijf de zaal te verlaten. Uiteraard kan je een boek dat meer dan 500 bladzijden telt nooit helemaal vangen in een bioscoopfilm, dus hebben de scenaristen soms moeilijke keuzes moeten maken. Zo zit er in de film nog maar een fractie van de zaak Wennerström en Blomkvists verhouding met Erika Berger schittert zelfs helemaal door afwezigheid. Jammer, want in het boek gaf dat het personage van Blomkvist een zeer functioneel snuifje reliëf; in de film banjert hij zonder veel diepgang rond, een antiheld, akkoord, maar dan wel zo vlak, zo tweedimensionaal dat je als toeschouwer spontaan naar een set kleurpotloden verlangt.

Wat een verschil met Lisbeth Salander! De jongensachtige hacker draagt niet alleen een troebel, raadselachtig verleden met zich mee, ze is ook de vleesgeworden definitie van de term no-nonsense, een schoonheid die verstoppertje speelt met zichzelf, anarchie met een strikje rond. De vraag wie Salander ging spelen hield destijds heel Zweden in de ban en, het dient gezegd, Noomi Rapace haar vertolking slaat spijkers met koppen. Als ze bijvoorbeeld wraak neemt op haar verkrachter -niet bepaald gezinsvertier- ben je als toeschouwer dan ook helemaal mee.



Ondanks het feit dat deze prent een oerdegelijke dosis spanning bij elkaar klutst, ondanks de puntgave vertolkingen en de als vanouds adembenemende Zweedse landschappen mankeert de film toch dat toefje extra, dat vleugje magie dat alleen een meesterwerk met zich meedraagt. Millennium: The Movie is een meer dan waardig alternatief voor de betere Engelse krimi?s die u beu bent gezien op Canvas en voor mensen met weinig tijd is het een uitgelezen kans om toch een graantje mee te pikken van de hype rond Larsson. Maar als u echt verstandig bent trekt u toch naar de boekhandel.

Filip Hermans Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Niemand minder dan een van de broers van Henrik Vanger, Gottfried, zat achter de rituele moorden. Toen die stierf nam zijn zoon Martin, nota bene de huidige directeur van het Vangerconcern, het van hem over. Hariëtt was een en ander op het spoor, kreeg schrik voor haar leven, en vluchtte naar Australië. Blomkvist slaagt erin Henrik Vanger en zijn nicht te herenigen voordat hij zelf de bak indraait vanwege de affaire Wennerström. Gelukkig komt Lisbeth hem bezoeken met een pak informatie over de miljardair waardoor Blomkvist wraak kan nemen. Check zeker de vestimentaire metamorfose van Lisbeth Salander in de laatste scène uit!