Kabuli Kid

Genre: drama | Duur: 1u34 | Release: 29 Juli 2009 | Land: Frankrijk | Regie: Barmak Akram | Cast: Hadji Gul, Valery Shatz

Met deze film belanden we in Afghanistan, een land in oorlog. Tarek leeft en werkt in Kaboel. Als taxichauffeur tracht hij zich onder het juk van het alomtegenwoordige leger een weg te banen in de broeierige chaos. Zoals op vele dagen stapt er een vrouw in een lichtblauwe boerka in zijn taxi. De camera volgt Tareks ogen en zoemt in op haar blote enkels: aangezien vrouwen enkel dat gedeelte van hun lichaam tonen, is deze zone voor mannen sensueel.

Bij het uitstappen op een druk kruispunt, laat de vrouw haar baby in de taxi achter. Tot lang na het ingaan van de avondklok, tracht Tarek de vrouw op te sporen om zich tenslotte tevergeefs naar het politiekantoor te begeven. Daar vertelt een man in camouflagepak hem dat hij niets kan doen omdat hij slechts nachtwaker is. Het politiekantoor is immers al dicht. We bespeuren enig sarcasme bij de scenarioschrijver wanneer de bewaker er nog bij vertelt dat het codewoord ?kalasjnikov? hem ?s ochtends de nodige doorgang zal verlenen. Het nachtleven in Kaboel is zeker geen pretje.



Tarek neemt het jongetje noodgedwongen mee naar huis. Regisseur Barmak Akram laat zien hoe hij met zijn vader communiceert, hoe zijn vrouw en dochters hem thuis dienen en hoe hij tracht van de baby af te geraken. We maken kennis met een man met het hart op de juiste plaats in een cultuur die zo anders is dan de onze.

Hij rijdt ons langsheen het puin van de verwoeste stad en haar inwoners die vooral proberen te overleven. Uit Tareks commentaar en via de gesprekken die hij voert, informeert Akram over de huidige situatie in de hoofdstad. We komen onder meer te weten dat er mensen rijk worden van de oorlog en dat zij investeren in nieuwe gebouwen, dat Amerikaanse bommen putten in de weg sloegen die de rijvaardigheid van de Afghanen op de proef stellen.



Een Franse NGO met de naam Afghanistan Demain besluit de man te helpen in zijn zoektocht naar de moeder. De zoektocht via de lokale radio naar de mysterieuze vrouw in boerka levert een komische situatie op maar wijst tevens op het feit dat men vanuit het Westen slechts weinig structureels kan veranderen aan de soms uitzichtloze situatie van de inwoners van Afghanistan.



Barmak Akram heeft ook de muziekscore voor Kabuli Kid samengesteld en naast zang speelt hij zelfs harmonium. De hoofdzakelijk instrumentale score ademt de Oosterse wereld uit en bewijst dat er veel schoonheid schuilt in de Afghaanse Farsi-cultuur.



Kabuli Kid is minder eenvoudig dan de titel lijkt. Dit prachtige verhaal doet de eeuwenoude Arabische vertelcultuur alle eer aan.

Vera Bras Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien