Duel

Genre: Thriller | Duur: 1u30 | Release: 1 Januari 1971 | Land: VS | Regie: Steven Spielberg | Cast: Dennis Weaver

Auteur/scenarist Richard Matheson zal 22 november 1963 niet snel vergeten. Niet alleen werd op deze zwarte dag president Kennedy vermoord, ook werden hij en zijn bevriend scenarist Jerry Sohl die dag door een vrachtwagenchauffeur bijna al bumperklevend van de weg gemaaid. Deze traumatiserende beleving gaf hem het idee voor Duel. Pas jaren later zou het idee in scriptvorm op het bureau van Steven Spielberg belanden. De jonge ambitieuze filmmaker die Spielberg toen was, zag in dit script zijn uitgelezen kans om zich als actie- en avonturenspecialist te bewijzen.

Spielberg heeft van deze tv-film een Hitchcockiaanse stijloefening gemaakt waarbij verkeersagressie in alle geuren en kleuren wordt voorgeschoteld. Alles begint wanneer verkoper David Mann (Weaver) met zijn rode Plymooth Valiant een roestige en vervuilende vrachtwagen wil voorbijsteken. De vrachtwagenchauffeur lijkt het niet zo te hebben met voorbijstekende wagens en is niet van plan om David zomaar te laten gaan. Hij probeert het voor David op alle mogelijke manieren een helse rit te maken die al snel in een overlevingsstrijd ontaardt.

Matheson heeft zijn scenario vol inventieve valstrikken gestoken die Spielberg telkens met veel suspense in beeld weet te brengen. Dat de regisseur ervoor gekozen heeft om de vrachtwagenchauffeur onzichtbaar en anoniem te houden is een sterkte van de film. Het is dan ook raden naar de motieven van de vrachtwagenchauffeur. Zijn de stoppen bij hem doorgeslagen of is hij een door verveling getroffen psychopathische hillbilly die, continue de weg afschuimend naar een nieuw slachtoffer, er op kickt om ziekelijke spelletjes te spelen met de zwakkere weggebruiker?

Ondanks de beperkte middelen en creatieve vrijheid waarmee Spielberg indertijd aan de slag kon, kan Duel tot zijn beste films gerekend worden.

Een hoogtepunt uit de film is de scène waarin David in een wegrestaurant de vrachtwagenchauffeur tracht te identificeren. Spielberg weet de spanning op te bouwen door zijn camera achter alle aanwezigen te laten glijden op zoek naar de dader. De regisseur toont hier duidelijk wat hij in zijn mars heeft. Ondanks de middelen en creatieve vrijheid die hij pas nadien kreeg, kan Duel tot zijn beste films zoals JawsClose Encounters Of The Third Kind, Raiders Of The Lost Ark, E.T. of Munich gerekend worden.

Bert Coppens Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien