Anomalisa

Genre: Drama | Duur: 1u30 | 2015 | Release: 2 Maart 2016 | Land: VS | Regie: Charlie Kaufman, Duke Johnson | Cast: David Thewlis, Jennifer Jason Leigh, Tom Noonan

Het was alweer even geleden dat we nog iets gehoord hadden van Charlie Kaufman, de scenarist van filmparels als Being John MalkovichAdaptation en Eternal Sunshine of the Spotless Mind. Zijn regiedebuut Synecdoche, New York dateert intussen alweer van 2008 maar Kaufman had de smaak duidelijk te pakken. Na een uitstapje in de TV-wereld, keert hij terug naar het grote scherm met Anomalisa, een animatiefilm gebaseerd op zijn eigen luisterspel.

We maken kennis met Michael Stone, een succesvolle schrijver en motivatiespreker gespecialiseerd in klantenrelaties. Zelf is hij echter niet in staat om betekenisvolle relaties met mensen te ontwikkelen en de banaliteit van het dagelijkse leven is een kwelling. Tot hij op een avond voor een lezing op een congres de verlegen Lisa ontmoet. Voor Michael lijkt zij de sleutel te zijn om te ontsnappen uit de dagelijkse sleur.

Anomalisa is in wezen een film met poppen, die zich afspeelt op voornamelijk één locatie - een hotel - en gaat over een onstuimige nacht tussen twee personen. Maar deze setting wordt aangewend om universele thema’s aan te kaarten als eenzaamheid, verlangen, liefde en vooral de vraag te stellen welke betekenis wij als mens geven aan ons leven.

Hoewel we Michael keuzes zien maken die in vraag kunnen worden gesteld, is hij vooral op zoek iemand die zijn leven betekenis kan geven. Voor hem lijkt dit Lisa te zijn, wiens stem anders klinkt dan die van de rest, zelfs letterlijk. Op Michael (David Thewlis) en Lisa (Jennifer Jason Leigh) na, wordt iedereen immers vertolkt door Tom Noonan. Hoewel dit initieel vreemd overkomt, besef je al snel dat het om meer gaat dan een spielerei van de makers.

Eigenlijk gaat Anomalisa vooral over het verlangen dat we bijna allemaal hebben om die ene persoon te vinden die anders is dan de rest.

Eigenlijk gaat Anomalisa vooral over het verlangen dat we bijna allemaal hebben om die ene ware te vinden, die ene persoon die anders is dan de rest. Maar ook de ontnuchtering die kan volgen wanneer dit niet zo blijkt te zijn. Op vele vlakken is dit dus een typisch Kaufmanverhaal, maar op enkele surrealistische momenten na blijft hij deze keer bijzonder braaf. Dit maakt Anomalisa toegankelijker dan zijn andere films zonder aan waarde in te boeten.

Voor de animatie werkte Kaufman samen met animator Duke Johnson. Zijn gedetailleerde stop-motion met een dromerig goudgeel keurenpalet is een streling voor het oog.  Bij momenten vergeet je zelfs dat je zit te kijken naar geanimeerde figuren, vaak ook omdat de scènes zo levensecht overkomen. Kijk maar naar de vrijscène die zoveel echter aanvoelt dan de typische Hollywoodvrijpartij. De keuze voor stop-motionanimatie was gedurfd, maar een normale speelfilm had waarschijnlijk nooit dezelfde gevoelens kunnen oproepen.

Na de onstuimige nacht wordt de illusie doorbroken en blijkt ook Lisa niet de ware te zijn. Michael stort in tijdens zijn lezing en gaat terug naar huis. Vanuit de auto schrijft Lisa een brief aan Michael waarin ze schrijft dat hun moment samen, hoe kort ook, voor haar magisch was en dat ze hoopt hem ooit terug te zien.