Cars 2

Genre: Animatiefilm | Duur: 1u46 | Release: 1 Januari 2011 | Land: VS | Regie: John Lasseter, Brad Lewis | Cast: Owen Wilson, Larry the Cable Guy, Michael Caine, Emily Mortimer, John Turturro, Jason Isaacs, Eddie Izzard

In het verleden heeft Pixar zich nog maar zelden aan een sequel gewaagd, wat nog maar eens aantoont hoezeer het productiehuis naar originaliteit streeft. De twee vervolgfilms op Toy Story waren beiden een schot in de roos. Deze opvolger van Cars is dat echter geenszins en moet zowat de grootste tegenvaller zijn uit de Pixarstal.

Het grote knelpunt van Cars 2 is het scenario, dat enerzijds zo ver afwijkt van de eerste film dat de kijker ontheemd naar houvast zoekt, en anderzijds nodeloos moeilijk is voor jongere kijkers. Leg aan de doorsnee zesjarige maar eens uit dat Bliksem McQueen en andere racewagens die deelnemen aan een internationale race, het doelwit zijn van een criminele organisatie, met als doel de steeds populair wordende milieuvriendelijke brandstof Allinol in een negatief daglicht te stellen en zo de olie-industrie in de kaart te spelen. Dit nodeloos vergezochte en eigenlijk ook niet al te interessante verhaal haalt zijn mosterd bij James Bond en andere spionagefilms. De film start dan ook met een erg lange actiescène die zich op een boorplatform afspeelt op een woeste zee. Na een kwartier de zesjarige naast u gerustgesteld te hebben dat Bliksem en Takel zo dadelijk wel hun opwachting zullen maken, moet je ook als fervente Pixarfan toegeven: dit zit er gewoonweg volledig naast.

Zowat alle figuren uit de eerste film verdwijnen dus naar de achtegrond, op Takel na. Dat is een slechte zet, want de soms irritant idiote takelwagen is eigenlijk op zijn best als nevenpersonage. Bovendien degradeert zijn hoofdrol Bliksem naar de tweede plaats, terwijl een jeugdig publiek die toch vooral races wil zien winnen. Daarnaast riskeren de makers het zich de wagens menselijker te maken. Zo hebben opvallend veel voertuigen attributen die als armen fungeren en zien we de auto's zelfs naar het toilet gaan. Er blijkt ook een pausmobiel te zijn, de Britse koningin maakt haar opwachting, ... Zo zijn er wel meer knipoogjes die al bij al niet eens zo grappig zijn. Er valt bij Cars 2 dus ook nog aanzienlijk weinig te lachen.

De verplaatsingen naar onder andere Tokyo, Parijs, Londen en het fictieve Italiaanse kuststadje Porto Corsa zorgen voor spectaculair animatiewerk, maar de warme gezelligheid van Radiator Springs is veraf. Zelfs Randy Newman werd opzij geschoven! Zowel de volwassen kijker als de doorsnee uk blijft dus in de kou staan. In de Nederlandse versie werden Tom Van Landuyt (Bliksem) en Urbanus (Takel) trouwens vervangen door respectievelijk Koen Wauters en Luc D'heu, en hoezeer ze ook hun best doen, ook daar doet de film goedkoop aan. Dat trouwens ook Kris Wauters een grote rol krijgt, is zelfs ridicuul. Niet iedereen is zomaar acteur.

De slechteriken worden opgepakt, maar Alllinol-stichter Sir Axelrod blijkt eigenlijk achter de snode plannen te zitten. Takel is de held van de dag nu hij voor de Britse spionagedienst zijn kunnen bewezen heeft. Bliksem besluit zijn vriend nooit meer te veroordelen.