Toy Story 3

Genre: Animatiefilm | Duur: 1u43 | Release: 23 Juni 2010 | Land: VS | Regie: Lee Unkrich | Cast: Tom Hanks, Joan Cusack, Tim Allen, Michael Keaton, Wallace Shawn, Ned Beatty

Tekenfilmfabriek Pixar zal sowieso nooit te verslaan zijn als het op innemende en inventieve animatie aankomt. Halfweg de jaren '90 bepaalden ze de nieuwe grens voor animatie, met de release van de toen verbluffend computer-geanimeerde avonturen van Woody en Buzz Lightyear, in Toy Story. De film, intussen een klein merkteken in de filmgeschiedenis, sloeg aan, werd opgevolgd door het al even sterke, zelfs visueel betere Toy Story 2 en sluit nu af met het alweer onwaarschijnlijk mooie Toy Story 3.

De bonte speelgoedbende die we in de vorige films leerden kennen, bestaande uit tal van fascinerende, consequent opgevoerde karakters zoals alleen Pixar die kan bedenken, ligt al een tijdje te verstoffen in een speelgoedkoffer. Baasje Andy is 17 intussen en heeft geen speelgoed meer nodig. De speeltjes belanden in een dagverblijf, aanvankelijk een paradijs. Tot ze de vaststelling komen dat er een dictatoriaal regime heerst. Woody wil trouwens kost wat kost terug naar Andy. Maar zal hij zijn vrienden daarvoor opgeven?

Voor de derde keer zijn de makers er in geslaagd de personages op te voeren in een fatsoenlijk verhaal, dat zoals gewoonlijk tal van film- en verhaalconventies in een fris jasje giet en zelfs een schrandere sociale kritiek bevat die in een nog al te republikeins en conservatief Amerika zeker herkenbaar is. Daarnaast valt ook weer de humor van hoog niveau op. De onderdelen van de Potatoeheads, de plotse intelligentie van Barbie, de twijfelachtige mannelijkheid van haar Ken, de Spaanse versie van Buzz, en vele andere leuke details en verfrissende personages bezorgen de kijker een permanente glimlach en doen je verlangen de film na afloop gewoon nog een keer te bekijken.

Een schrander, verfrissend en emotioneel avontuur zoals alleen Pixar dat kan bedenken

Tenslotte is er het emotionele aspect. De bedenkers creƫren een herkenbare situatie: aan alles komt een einde, alle groepjes en kliekjes in ons leven zijn tijdelijk en volwassen worden betekent afscheid nemen. Als filmfan is toch even slikken bij het vaarwel van enkele legendarisch geworden filmpersonages als Woody en Buzz. Hoewel Toy Story 3 net niet diezelfde emotionele impact heeft als Ratatouille of Wall*E kun je dit gerust een van de leukste en beste films van het jaar noemen.

Andy schenkt zijn speeltjes aande kleuter Bonnie. Ook Woody, die hij aanvankelijk wou meenemen naar zijn studentenkamer.