J'aime la vie

Genre: Drama | Duur: 1u38 | 2023 | Release: 13 December 2023 | Land: België | Regie: Mathias Sercu | Cast: Janne Desmet, Mattias Busschaert, Jurgen Delnaet, Greet Verstraete, Bert Dobbelaere, Els Olaerts, Jan Bijvoet

Acteur en scenarist Matthias Sercu waagt zich na twee goed ontvangen tv-series voor het eerst aan een film. Het door hem geschreven en geregisseerde J'aime la vie is een aardig debuut dat echter nog rijping had kunnen gebruiken.

Thuisverpleegster Mira vormt een mooie tandem met haar guitige zoon Sam. Wanneer de dokter slecht nieuws brengt, blijkt haar grootste zorg wat er met Sam te gebeuren staat als zij er niet meer is. Sercu heeft dit idee doorheen de jaren uitgewerkt, tot op een bepaald moment zijn eigen zoon gediagnosticeerd werd met een agressieve kanker - een feit dat intussen onlosmakelijk verbonden is geraakt met de productie van deze prent en de vertelling misschien extra geladen maakt.

In dit droevige relaas over een alleenstaande moeder die bij het vooruitzicht te sterven opnieuw contact zoekt met haar familie, sluimert een potentieel aan tragiek die echter onbenut blijft. Het mag een keuze van de makers zijn om een optimistisch verhaal te brengen maar zoals bij wel meer Vlaamse producties ligt de nadruk op verteerbaarheid en lichtvoetigheid. Het uit de weg willen gaan van een zekere gravitas, leidt tot een bij momenten iets te alledaagse vertelling. Vooral de dialogen blijven steken in banaliteit. Je verlangt al snel naar een oprecht uitgesproken emotie, een existentiële opwerping, een minder prozaïsche uitspraak. Een 'ik zie u graag' op het juiste moment had al het verschil gemaakt.

De personages staan er nochtans. Sercu bracht een prachtige groep acteurs bij elkaar die met veel waarachtigheid het verhaal tot leven brengen. Dan is het des te spijtiger dat het nergens echt diepgaand of confronterend durft te worden. Desmet, in één van haar eerste hoofdrollen op het grote scherm, lacht de doodsdreiging misschien wel iets veel weg. Toch zien we Mira als wie ze is. Delnaet is nooit teleurstellend, al verrast hij in deze rol niet. Greet Verstraete - momenteel ook te zien als de leerkracht in Holly - charmeert iedereen met haar zalvende naïviteit. Laat ons zeker ook Els Olaerts vermelden, die maar zelden zo'n uitdagende personages mag spelen en dat hier verbluffend doet. Mattias Busschaert is overtuigend en innemend als Sam.

Een warm vertolkt drama dat terugdeinst voor zijn eigen impact

J'aime la vie kan ons op die manier geboeid houden. De plot zoekt het echter wat ver. Naast de ziekte en de familieperikelen, is er nog het feit dat Sam liever een meisje zou zijn, is er de broer die een beperking heeft en worden er nog wat bedenkingen rond pleegzorg opgeworpen. Dat is veel ineens, zonder dat iets echt nadrukkelijk als thema naar voor wordt geschoven. Dat mag, maar het maakt dat de impact versplinterd raakt. Pas wanneer Hannelore Bedert met haar in loepzuiver Frans gezongen, emotioneel geladen cover van J'aime la vie de aftiteling begeleidt, ervaar je een fractie van de mokerslag die deze prent had kunnen zijn.