Kingsman: The Golden Circle

Genre: Actiekomedie | Duur: 2u21 | 2017 | Release: 27 September 2017 | Land: VS | Regie: Matthew Vaughn | Cast: Taron Egerton, Colin Firth, Mark Strong, Julianne Moore, Halle Berry, Channing Tatum, Pedro Pascal, Emily Watson, Thomas Turgoose, Bruce Greenwood

Ooit – zeg maar, in de jaren ’90 – werd een kassucces steevast opgevolgd door een haastig in elkaar geflanste sequel die vaak beschamend slecht was en enkel tot doel leek te hebben de kassa nog eens te doen tilt slaan. Denk aan The Fly II, Robocop 2, Blues Brothers 2000, Speed 2: Cruise Control of Blair Witch 2. Tegenwoordig is een sequel vaak vooraf ingecalculeerd en weet men zelfs het origineel nog te overtroeven. Bizar dan ook dat het bijzonder amusante Kingsman: The Secret Service opgevolgd wordt door een stinker van jewelste, alsof we weer 1995 zijn.

In deze tweede film rond een clubje classy geheime agenten, nemen Eggsy en de uit de dood opgestane Harry het op tegen een van de pot gerukte slechterik, een halfgare maar steenrijke drugsbarones die in een onvoorstelbaar onnozel decor – een sixties uitgaansbuurt in een Cambodjaanse jungle – een kinderlijk debiel plan bedenkt om alle verslaafden ter wereld het hoekje om te helpen. En o ja, ze heeft ook nog Elton John ontvoerd.

Nu hoeft dit soort films – een kruising van Bond-sfeer, Bourne-actie en Austin Powers-lulkoek – over een niet erg vernuftige plot te beschikken, het armetierige vertellinkje dat ons hier meer dan twee vermoeiende uren lang hoort te entertainen, is beschamend flinterdun. Regisseur Matthew Vaughn heeft geen idee waar heen met zijn personages, voert allerlei niet ter zake doende figuren op en laat zowel elektrische lasso’s, moordzuchtige robothonden, een clowneske Elton John en een vaginaal in te brengen zendertje de dienst uitmaken.

Dit door kleuters bedachte gedoe tracht Vaughn met virtuositeit in beeld te zetten, maar het gegoochel met camera’s en versnelde en vertraagde bewegingen, weten de bombastische actiescènes en buitensporig spektakelmomenten compleet uit te putten. Het moet allemaal knetteren en knallen maar de kijker wordt murw geslagen. 140 minuten lang.

De armetierige plotuitwerking en geforceerde visuele allure putten de kijker uit.

Hoe wist men daarvoor zo’n cast bij elkaar te krijgen? Niet dat ze er iets toe doen. Jeff Bridges en Julianne Moore mogen helaas geen Big Lebowski-reünie organiseren, Halle Berry is flets als gewoonlijk en Channing Tatum wordt halfweg de film gewoon vervangen (de ster bleek uiteindelijk niet beschikbaar voor de volledige duur van de opnames). Hoofdacteur Taren Egerton verliest alle charisma op alle momenten zonder zijn strakke jasje of hippe bril.

Hebben we ons vergist in ons enthousiasme, toen we de eerste film zo te pruimen noemden? Of is deze Kingsman: The Golden Circle echt een onverklaarbaar zwakkere aflevering in een serie die wat ons betreft helemaal geen vervolg meer hoeft te krijgen?