Next Goal Wins

Genre: Komedie | Duur: 1u44 | 2023 | Release: 20 December 2023 | Land: Groot-Brittannië | Regie: Taika Waititi | Cast: Michael Fassbender, Oscar Knightley, Kaimana, Elisabeth Moss, Beulah Koale, Will Arnett, David Fane, Rhys Darby, Rachel House, Kaitlyn Dever

Wordt het geen tijd om Taika Waititit lichtjes overschat te gaan noemen? What We Do in the Shadows (2014) was inventief en grappig, Hunt for the Wilderpeople (2016) sympathiek van begin tot eind, maar qua echt verdienstelijke films houdt het dan ongeveer op. Zijn grootste kritische succes, Jojo Rabbit, leverde de Nieuw-Zeelander een Oscar op als scenarist, hoewel het een erg onevenwichtige film is. Thor: Ragnarok en Thor: Love and Thunder weken vervolgens aangenaam af van de superheldenformule, maar waren ook wel erg futiel. Met Next Goal Wins zien we de bejubelde cineast en scenarist echter van zijn meest luie kant. Dit is gewoon flauwe kost.

In dit waargebeurde relaas wordt een voetbalcoach naar het piepkleine eiland Amerikaans Samoa gestuurd om er de slechtste voetbalploeg uit de wereldranglijst te gaan trainen. Thomas Ronger zit zelf echter met heel wat issues en zijn motivatie om het clubje amateurs te begeleiden, is ver te zoeken.

Had Next Goal Wins zich vervolgens ontwikkeld als een by-the-numbers sportfilmpje waarin een getormenteerd figuur tot zelfreflectie komt en de ploeg vervolgens naar een overwinning helpt, we zouden vermoeid gezucht hebben maar mogelijk stiekem genoten hebben van zo'n vertrouwd relaas. Waititi gaat liever niet voor de voorspelbaarheid, maar stelt eigenlijk niets in de plaats. Deze komedie blijkt al snel bijzonder weinig grappen te bevatten en vangt ook met het dramatisch potentieel niets aan. Het is een gemakzuchtig geschreven niemendalletje geworden dat amper een boeiend moment bevat.

Een gemakzuchtige en flauwe komedie die nergens over gaat

Fassbender, die enkele jaren stil lag voor hij met deze film (en vervolgens gelukkig ook met The Killer) terug naar voor trad, kan met deze magere rol niets aanvangen. We zien hem als voetbaltrainer trouwens geen enkele geloofwaardige handeling doen. Acteurs van dit kaliber verdienen niet alleen beter, ze mogen stilaan op hun hoede zijn voor de charme van Waititi, die ons volgende keer echt wel moet verbluffen. Of die Oscar teruggeven.