RV

Genre: Komedie | Duur: 00 min. | 2006 | Release: 28 Juni 2006 | Land: VS | Regie: Barry Sonnenfeld | Cast: Robin Williams, Jeff Daniels, Kristin Chenoweth, Cheryl Hines, Will Arnett, Josh Hutcherson, Hunter Parrish, Tony Hale

Barry Sonnenfeld startte zijn carrière als regisseur begin jaren '90 met enkele aardige films als The Addams Family en Get Shorty. De plat-commerciële weg die hij vervolgens insloeg met Men In Black en Wild Wild West blijkt nu stilaan dood te lopen. Met het onding RV bezorgt hij u een vermoeiend familietripje.

Robin Williams voert het disfunctioneel gezin Munro aan, dat plannen heeft naar Hawaï op vakantie te gaan. Vaderlief heeft echter een etter van een baas die de plannen dwarsboomt en ziet zich gedwongen zijn familie in een camper te proppen om aldus stiekem te kunnen werken. Wanneer dan ook nog eens de Gornickes opdagen, een overdreven gastvrij gezin met een twijfelachtige muzikale smaak, wordt de verdraagzaamheid van de Munro's flink op de proef gesteld.

Een uitputtende en hersendodende ervaring

RV weet als film een uitputtende, hersendodende ervaring te zijn. De grappen draaien voornamelijk om toiletgewoontes en beerputten en daar zit dus een flink geurtje aan. De opeenvolging van chaotische situaties, waarin de acteurs gezamenlijk stereotiep staan te wezen en vooral Williams irriteert, valt nog het best te verteren als u eenvoudigweg de ogen en oren sluit. Een obligaat levenslesje over carrière, familiegeluk en vooroordelen mag dit grote niets uiteindelijk afsluiten, zodat de Amerikaanse camperindustrie zijn product meteen als therapie gepromoot ziet. Zal nodig zijn zolang ze daar met dergelijk dwaas amusement geconfronteerd blijven.

Vader Munro heeft veel geleerd op de reis: hij laat zijn akelige baas stikken en overtuigt zijn nieuwe klant om niet met het milieu-onvriendelijke bedrijf in zee te gaan. Bovendien biedt hij de Gornickes zijn excuses aan omdat ze zo vriendelijk en gul zijn en zijn vooroordelen onterecht waren. Zijn familie beseft dan wat een goede man hij is en sluit hem opnieuw in de armen, zelfs al is de vakantie een flop.