Sex and the City

Genre: relatiekomedie | Duur: 2u24 | Release: 4 Juni 2008 | Land: VS | Regie: Michael Patrick King | Cast: Cynthia Nixon, Kristin Davis, Kim Cattrall, Sarah Jessica Parker

In liefde en oorlog is alles toegestaan. Mr. Big heeft die uitdrukking goed begrepen in de film Sex and the City die volgt op zes seizoenen van de gelijknamige serie. Mr. Big, al van in de eerste aflevering van de serie de soulmate van hoofdfiguur Carrie Bradshaw beseft dat hij haar wil, maar de wegen van de liefde zijn ondoorgrondelijk.

In de meer dan negentig afleveringen van Sex and the City, naar de bestseller van Candace Bushnell, draaide het om vier single vrouwen met uiteenlopende karakters en stijlen die in New York leven en elkaar met het nodige gekibbel door dik en dun steunen. Centraal stonden de relatieperikelen van Carrie Bradshaw, die de column schrijft die de serie haar titel bezorgde, de kunstminnende Charlotte York, de hardwerkende advocate Miranda Hobbes en het pr-talent Samantha Jones. Aan de zorgvuldig uitgewerkte karakters kan iedere vrouw zich min of meer spiegelen. Of men nu een eerder dromerig en creatief, sceptisch en mannenverslindend, ambitieus en licht neurotisch of een burgerlijk en eerder preuts type is, er is voor elk wat wils.

Als de serie al taboedoorbrekend was, was dat dankzij de onderliggende boodschap dat men zichzelf kan blijven en toch geliefd kan zijn. Dit is in het filmrecept nog steeds het geval. Wel zijn de dertigers ondertussen rijper en minder single in een volgende levensfase beland. Dit is meteen de charme van Sex and the City: niemand is onfeilbaar en er wordt over echte gevoelens, seks en relaties gepraat. En wie wil er nu niet de perfecte liefde vinden? Een goede dosis humor en zelfrelativering maken de dames boordevol sex-appeal trouwens ook interessant voor het mannelijke publiek. Toch blijkt de serie daar meer in uit te blinken dan de film.

In de eerste helft van deze Sex and the City staan de voorbereidingen van het huwelijk van Carrie en haar eeuwige liefde Mr. Big op het programma. Eindelijk, zullen veel fans van de serie denken. Maar het is te mooi om waar te zijn. In het echte leven loopt immers ook niet alles van een leien dakje en veel mannen ervaren nu eenmaal bindingsangst. Het is wachten tot de tweede helft van de film vooraleer we de dames in hun oude goede doen zien. Carrie spreekt in dit verband trouwens over een voor- en naoorlogse periode.

Uit de filmversie blijkt wat een ongelofelijke impact de serie had op de modewereld. In search for the two L?s: labels and love, opent de film met een terugblik op Carrie?s modegevoelige motivatie om naar de wereldstad te verhuizen. De styliste van de serie, Patricia Field, viel op door de gedurfde combinaties die ze uitkoos voor het hoofdpersonage Carrie Bradshaw. Actrice Sarah Jessica Parker groeide daardoor begin deze eeuw uit tot een stijlicoon. Deze trend wordt alvast in de film voortgezet. Meer dan ooit is het viertal een belangrijk promotiekanaal voor wat reilt en zeilt in de modewereld. Ze zitten in de film dan ook op de eerste rij tijdens de New Yorkse modeweek, ze mesten samen Carrie?s onbetaalbare garderobe uit en een paar niet gedragen Manolo Blahniks van meer dan 500 dollar speelt zelfs een cruciale rol in het slotgedeelte van de film. Hun meest geliefde ontwerpers passeren de revue en we worden er aan herinnerd dat Carrie de Imelda Marcos is van New York City. Welke vrouw kan of wil zich daar niet aan spiegelen? De designers verdienen zonder twijfel een aardige duit aan het product placement. De voor Carrie uitgekozen outfits zijn soms vergezocht en allesbehalve geslaagd, maar over smaak valt naar het schijnt niet te twisten.

Een kleine rol is weggelegd voor een splinternieuw en perfect gecast personage: de persoonlijke assistente Louise - door Carrie steevast Sainte Louise genoemd. De rol wordt vertolkt door de talentvolle Jennifer Hudson (Dreamgirls). Vooral heerlijk blijft het personage van Samantha. Zij is verzot op mannen, heeft zelf ballen en is een experte in seks. Omdat ze zo recht voor de raap is heeft ze de pittigste dialooglijnen. De bijdrage van Kim Catrell is naar onze mening onmisbaar. Zonder haar snedige opmerkingen en ervaringen zou deze filmversie van Sex and the City de zoveelste fletse romantische komedie zijn geworden. Maar laten we een kat een kat noemen: dit blijft een lichtere versie van de succesvolle reeks.

Vera Bras Helemaal (niet) akkoord? Lees de

?Ever thine, ever mine, ever yours? deze romantische poëtische woorden uit een van Beethovens? brieven aan zijn ?immortal beloved?, worden finaal door Mr. Big uitgesproken ter bezegeling van het eeuwige gelukkige leven dat hem en zijn Carrie staan te wachten. Samantha blijkt eens te meer niet geheel geschikt voor het monogame leven. Zoals ze het zelf met beeldspraak stelt zou ze de hele dag wel kunnen kleuren en het liefst af en toe buiten de lijntjes. Miranda heeft er weeral een tijdelijk breuk met Steve opzitten. De enige die doorheen de film haar koetjes al op het droge heeft is Charlotte. Zij bevalt nu wel van een eigen dochtertje na een adoptie in de serie.