The Silencing

Genre: Thriller | Duur: 1u33 | 2020 | Release: 11 November 2020 | Land: VS, Canada | Regie: Robin Pront | Cast: Nikolaj Coster-Waldau, Annabelle Wallis, Zahn McClarnon, Hero Fiennes Tiffin

Na D'Ardennnen mocht Robin Pront wat ons betreft zo snel mogelijk een nieuwe film maken. Vlaanderen had meer lefgozers nodig die met stijl een verfrissend verhaal wisten te vertellen. Pront belandde echter in de VS waar hij de kans kreeg The Silencing in te blikken. Deze adequaat in beeld gezette thriller heeft zijn momenten, maar kan zich nergens onderscheiden van andere producties in het genre.

Pront vindt wel makkelijk zijn weg in de sinistere bosgebieden, ergens in het noorden van de VS, waar zaken gebeuren die het daglicht niet mogen zien. Het kille woud waar het lijk van een meisje gevonden wordt, is een passend decor voor een koele thriller die nergens opmerkelijk of origineel wordt, maar best weet te boeien en zelfs enkele keren spannend wordt.

Men had Pront gewoon zijn ding kunnen laten doen door hem van The Silencing een no-nonsense, pretentieloze en strakke thriller te laten maken over de zoektoch naar een moordenaar. Het script mikt echter hoger en wil de personages per se meer karakter geven om het dramatisch potentieel te vergroten. Dat lijkt even te lukken - de sheriff komt voor een moreel dilemma te staan - maar de protagonisten blijven kleurloos en The Silencing blijft op de vlakte.

Wat kleurloos Amerikaans debuut van Robin Pront

De solide cast en de trefzekere regie zorgen voor voldoende betrokkenheid van de kijker, maar hoewel Pront zich nergens voor hoeft te schamen en je op je 33e geen nee zegt tegen dit soort klus, lijkt dit ons niet het soort film dat hem als filmmaker verder op de kaart kan zetten.