Smoorverliefd

Genre: Romantische komedie | Duur: 1u30 | 2010 | Release: 8 December 2010 | Land: België | Regie: Hilde Van Mieghem | Cast: Koen De Graeve, Wine Dierickx, Koen De Bouw, Veerle Dobbelaere, Marie Vinck, Aline Van Hulle

Smoorverliefd, een film geschreven en geregisseerd door Hilde Van Mieghem, wordt omschreven als een film die inzoomt op het woelige liefdesleven van vier sterke vrouwen. Wij houden er echter een heel andere definitie van sterke vrouwen op na. Wel is dit een aardige prent die je vooral doet glimlachen.

De tiener Eva (Aline Van Hulle), haar halfzus Michelle (Marie Vinck), hun moeder Judith (Veerle Dobbelaere) en diens zus Barbara (Wine Dierickx) worstelen elk op hun manier met de liefde. De avonturen, verlangens, passies en twijfels van de hoofdpersonages boeien net voldoende voor een anderhalf uur pretentieloze cinema. Dat Eva nu en dan de rol van vertelster op zich neemt, vonden we minder geslaagd.

De dialogen en acteerprestaties komen over het algemeen zeer natuurlijk over, maar zijn toch verweven met enkele fantasieën die dan ook in beeld worden gebracht. Leuk gevonden is bijvoorbeeld de verschijning op het elektronische aankondigingsbord in het station van een dagschema dat de verliefde Barbara met haar minnaar wenst in te vullen. Ook de romantiek zorgt af en toe voor een sprookjesachtige sfeer. Tussen het duo Koen De Bouw en Veerle Dobbelaere en het koppel Winne Dierickx en Koen De Graeve is er zelfs chemie aanwezig. Dat komt het scenario goed van pas. Alle acteurs zitten bovendien goed in hun rol.

Anderhalf uur pretentieloze cinema

Hoewel het verhaal weinig om het lijf heeft, is Smoorverliefd mooi in beeld gebracht en zal de (vrouwelijke?) bioscoopbezoeker de zaal zeker met een goed gevoel verlaten. Wie houdt van een ontspannend tussendoortje, benieuwd is naar een Belgische tranche de vie van vier leuke vrouwen of gewoon de hoofdrolspeelsters eens naakt in actie wil zien, zal Hilde Van Mieghems derde langspeelfilm best kunnen smaken.

Vera Bras Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Eva beleeft haar eerste verliefdheid. Barbara wordt na vele pogingen eindelijk zwanger van Bert maar kiest voor haar minnaar. Michelle zal uiteindelijk Berts hoofd op hol brengen. Judith groeit tenslotte terug naar haar ex-man toe.