Wil

Genre: Drama | Duur: 1u53 | 2023 | Release: 27 September 2023 | Land: België | Regie: Tim Mielants | Cast: Stef Aerts, Dirk Roofthooft, Matteo Simoni, Annelore Crollet, Jan Bijvoet, Kevin Janssens, Jan Decleir, Gene Bervoets, Dimitri Schaad, Koen De Bouw, Els Dottermans, Frank Vercruyssen, Pierre Bokma, Tine Van den Wyngaert

Vier jaar na zijn zeer gesmaakte debuut De Patrick pakt Tim Mielants uit met de verfilming van de succesvolle historische roman Wil van Jeroen Olyslaegers. Met dit relaas, waarin twee jonge politieagenten centraal staan die ten tijde van de jodenvervolging gedwongen worden tegen hun geweten in te handelen, zorgt hij voor een waardige en knap in beeld gezette opvolger die jammer genoeg minder krachtig overkomt dan bedoeld.

Wil is een verhaal van toen, dat evengoed een verhaal van nu is. Er zijn de goeden en de slechten en het is aan elk van ons om uit te maken bij wie je wil horen. Maar Wil en Lode, de protagonisten van dit relaas, ondervinden dat het grote offers vraagt je morele opvattingen trouw te blijven. Deze beklemmende film slaagt er in de prangende vraag: 'wat zou jij doen?' voelbaar te maken.

Mielants vindt daar een juiste beeldtaal bij, met behulp van het grote talent van DOP Robrecht Heyvaert (D'Ardennen, Zillion en Rebel). Wil is knap in beeld gezet en de opgeroepen sfeer is realistisch, ook al merk je dat de productie zijn beperkingen had. Weidse stadsbeelden of grote mensenmassa's krijgen we niet te zien en je kan wel merken dat er locatiegewijs op tal van verschillende plekken is gefilmd. Echt Antwerps voelt het nooit aan.

De cast is fenomenaal goed, al valt in de eerste plaats op dat Matteo Simoni het moet stellen met slechts een handvol scènes. Hoezo is dit één van de twee hoofdrolspelers? Best zonde, al wist Stef Aerts onze aandacht vast te houden. Dirk Roofthooft overtreft hem echter nog, met een ontzagwekkend geloofwaardige vertolking. Uiteraard stellen ook Kevin Janssens, Jan Bijvoet en Gene Bervoets niet teleur, hoe beperkt hun rol ook.

Een meeslepende maar te weinig diepgaande verfilming van de historische roman 'Wil'

Maar in Wil is flink gesnoeid en dit ten nadele van uitdieping en aannemelijkheid. Lode is slechts een schimmig personage en hoe hij zich tot Wil verhoudt, blijft een raadsel. Hoe goed kennen die twee elkaar eigenlijk? Cruciale info nochtans. Dat Wil het te pakken krijgt voor Yvette, lijkt ook al uit het niets te komen en hun intieme scènes leiden vooral af. Wanneer Wil zich op een bepaald moment zwetend tegen haar aandrukt, is duidelijk voelbaar dat de voorafgaande scène geknipt werd.

Dat die personages door die meedogenloze montage dus niet ieder moment uit de verf komen, ondergraaft de beleving van deze prent. Finaal beperkt de ambitie zich tot de kijker wat in spanning houden - wat dankzij enkele gruwelijke scènes ook wel lukt - maar ons nadien met dat verpletterende besef naar huis te laten gaan dat de geschiedenis zich wel eens zou kunnen herhalen, lijkt niet meteen de opzet.