Terrasfilms 2007

Er is er eentje jarig, hoera, hoera! Al 25 jaar dienen het Stuk en sinds enkele jaren partner in crime Cinema Zed u tijdens de junimaand namelijk een uitgelezen filmmenu van nagelbijtende spanning, wolkjes tristesse, allesbevrijdende humor en verrassende horror op; allemaal volledig in de buitenlucht en volledig gratis. De terrasfilms zijn een begrip geworden in Leuven en omstreken. Zeg nu zelf: wat is er gezelliger dan u op een mooie zomeravond met een pint in de ene en uw lief in de andere hand onder te dompelen in een film met hoofdletters? Nostalgici zullen ongetwijfeld aanvoeren dat het oude Stuc toch het voordeel van een grasperkje bood. Zij dwalen. Immers: de projectie- en geluidsomstandigheden zijn er gevoelig op vooruit gegaan. Komt daar nog bij dat het binnenplein en de buitentrappen van het nieuwe Stuk qua pittoreske gezelligheid niet moeten onderdoen voor de oude lokatie. Graag hadden wij u hier enkele films uit de beginjaren opgesomd, maar helaas: de beginperiode van het oudste filmfestival in Vlaams Brabant blijft een even goed bewaard geheim als de vraag of de borsten van Veronique De Kock nu wel of niet puur natuur zijn. Over het programma van dit jaar valt er wel een lans te breken. Zoals vanouds serveren het Stuk en Cinema Zed u ook dit jaar immers een uitgekiende mix van vernieuwende horror, apocalyptische doemscenario's, Belgisch surrealisme, paranoïde sciencefiction, droge humor en onvervalste, Vlaamse odes aan de liefde. Nieuw dit jaar is de programmatie van enkele documentaires. Die komen doorgesijpeld van Docville, het festival rond documentaires dat Cinema Zed begin juni organiseert (alle info op docville.be ). Rest er ons nog op te wijzen dat de films, zoals elk jaar, pas beginnen wanneer de nacht op kousenvoeten komt aansluipen ?zo rond 22.30u?, dat er een pauze voorzien is en dat het hele festival even gratis is als de kus van uw lief op een maanomgeven nacht. De terrasfilms vinden plaats in het Stuk, Naamsestraat 96, Leuven. Wordplay (Patrick Creadon/ Verenigde Staten/ 2006/ 1u34/ Met: Bill Clinton, Bob Dole, Ellen Ripstein, Marc Romano, Al Sanders, Jon Stewart, Will Shortz, e.a/ Ned. Ond.) Donderdag 31 mei {perstekst}: Documentaire rond Will Shortz, de maker van het aartsmoeilijke maar legendarische kruiswoordraadsel van The New York Times. Shortz is een geboren 'puzzel-o-holic' en creëerde zelfs een nieuwe richting aan de universiteit: 'enigmatology', waarin hij de puzzelleer onderzocht. De documentaire spitst zich toe op het jaarlijkse kampioenschap dat Shortz organiseert in Stamford, het hoogtepunt voor de rabiate kruiswoordpuzzelaars. Patrick Creadon is er door een mix van boeiende, gepassioneerde personages en een frisse, creatieve montage in geslaagd om over een vrij muf onderwerp als kruiswoordraadsels een ongelooflijk boeiende, grappige en razend spannende documentaire te maken die u als vanzelf naar de puzzelpagina van de krant zal zuigen. Iraq for sale (Robert Greenwald / Verenigde Staten / 2006 / 1u 25min / Video / Engelse Ond.) Zaterdag 2 juni {perstekst}: In deze documentaire zien we duidelijk hoe bijna alle taken die het Amerikaanse leger in Irak normaal zelf zou moeten uitvoeren, bijvoorbeeld het onderhoud van voertuigen, de voedselvoorziening voor de militairen en zelfs het 'ondervragen' van gevangen in Abu Ghraib, uitbesteed wordt aan commerciële bedrijven. Die spijkerharde economische wetmatigheid zorgt voor hallucinante praktijken: de militairen krijgen ziekteverwekkend water geleverd en riskeren hun leven in de lange rij voor een hap eten (op een vast tijdstip, dus ideaal voor aanslagen) omdat het cateringbedrijf een 24-uursservice te duur vindt. Iraq for Sale geeft een schrikwekkende inventaris van de hebzucht, corruptie en incompetentie onder de privé-ondernemers in het braakland van Irak en levert zo een ontluisterend beeld over hoe het kapitalisme zelfs tot in het leger doordringt. The American Dream voor ondernemers zonder scrupules. The Aristocrats * (Paul Provenza, Penn Jillette / Verenigde Staten / 2005 / 1u 29min / Met: Paul Reiser, George Carlin, Gilbert Gottfried, Whoopi Goldberg e.a./ Ned. Ond.) Maandag 4 juni Naast de break-a-leg groet is het vertellen van de Aristocrats-mop een vast ritueel geworden binnen het Amerikaanse theater. De zogenaamde Aristocrats-grap staat zo stijf van de ranzigheid en decadentie dat je er als luisteraar waarempel kotsneigingen aan overhoudt. Tal van stand-up comedians en bekende en minder bekende theater- en filmacteurs geven in deze documentaire hun eigen versie van de farce ten beste en geven er zo elk een eigen interpretatie aan. Terloops word er met bittere ernst gedebatteerd over de culturele en sociale impact van de mop. The Aristocrats is weliswaar een frisse docu met een leuke pitch, maar al bij al blijft het gegeven één langgerekte gimmick. Mooie intenties alleen zijn helaas niet voldoende om een goede documentaire te draaien. (sdh) Lees hier de volledige recensie. Fragile, A Ghost Story ** (Jaume Balagueró / Spanje / 2005 / 1u 33min / Met: Calista Flockhart, Richard Roxburgh, Elena Anaya, Gemma Jones e.a. / Ned. Ond. Vrijdag 8 juni Amy (Calista ?Ally McBeal? Flockhart) werkt als verpleegster in het Mercy Falls kinderziekenhuis. Ze merkt al gauw dat er daar iets vreemd aan de hand is. De kinderen zijn bang van de ?Mechanical Girl?, een spook dat op de bovenste verdieping huist en zich sporadisch laat opmerken door de patiëntjes. Fragile toont wat er gebeurt wanneer een gereputeerde genreregisseur als Balaguero zich laat vangen in de netten van grote filmbonzen. Het unieke huiverelement van zijn vorige werken is vervangen door typisch Amerikaanse spookhuishorror. Ondanks die kritiek werkt de film bij momenten wel. Bijvoorbeeld wanneer we arriveren op de decennia lange afgesloten bovenetage van het hospitaal, of wanneer het 'het' zich schichtig aan de lens onttrekt. Een sterke genrefilm dus, niet meer maar ook niet minder.(sdh) Lees hier de volledige recensie. Hero **** (Zhang Yimou / China - Hong Kong / 2003 / 1u 39min / Met: Jet Li, Tony Leung Chiu Wai, Maggie Cheung, Ziyi Zhang, Daoming Chen, Donnie Yen e.a. / Ned. Ond.) Maandag 11 juni China, de derde eeuw voor Christus. Het land is op dat moment verdeeld in acht koninkrijken, elk strijdend voor suprematie. De meedogenloze koning van Qin wil het land een maken. Dat is niet naar de zin van de andere koninkrijken en zij sturen drie krijgers uit om Qin vroegtijdig aan zijn einde te laten komen. Sublieme film met adembenemende gevechtsscènes. Luchtballetten boven okergeel getinte wouden, kurkdroog geluid als een kung fu-beweging in een gelaatskramp resulteert, plotse close-ups van door plassen klievende laarzen ?of van de waterdruppels die vertraagd opspringen als twee in blauwgrijze gewaden gehulde krijgers elkaar over een meer achtervolgen: het is allemaal even verzorgd en oogstrelend in beeld gebracht. Een absoluut pareltje. (js) Lees hier de volledige recensie. A Scanner Darkly *** (Richard Linklater / Verenigde Staten / 2006 / 1u 40min / Met: Keanu Reeves, Robert Downey Jr., Mitch Baker, Rory Cochrane, Winona Ryder e.a. / Ned. Ond.) Woensdag 13 juni {perstekst}: Californië, ergens in de nabije toekomst. Narcotica-agent Bob Arctor infiltreert in een groep junkies die verslaafd zijn aan Substance D, een goedje waarmee zowat de hele natie zoet gehouden wordt. Bob gebruikt ook, om zo geloofwaardig mogelijk in de vriendenkring op te gaan. Nare bijwerking is een niet te stuiten vorm van paranoia. Als Bob, onherkenbaar voor zijn collega's door zijn voortdurend vervormende high-tech pak, wordt opgedragen zichzelf te schaduwen, is de verwarring compleet. Regisseur Richard Linklater maakt in deze adaptatie van een onverfilmbaar geachte roman van Philip K. Dick (zie ook Blade Runner, Minority Report en Total Recall) opnieuw gebruik van rotoscoping, zeg maar het overtekenen van filmbeelden. Sciencefictionschrijver Philip K. Dick baseerde zich voor het origineel op zijn persoonlijke ervaringen met amfetaminen en LSD in zijn wilde jaren als drugsverslaafde. In de getekende werkelijkheid van deze verfilming wordt die dunne grens tussen waan en werkelijkheid op een prachtige manier weergegeven. Aaltra * (Benoît Deléphine / België / 2004 / 1u 32min / Met: Benoît Deléphine, Gustave de Kervern, Jan Bucquoy, Noël Godin, Bouli Lanners, Benoît Poelvoorde e.a. / Ned. Ond.) Vrijdag 15 juni Ben is een luie, dikke boerenknecht met snor en baard. Gus is kaderlid en grote fan van motorcrosser Stefan Everts. De twee buren haten elkaar. Als ze beginnen te vechten vlakbij een landbouwmachine, verliezen beiden hun benen. Hoewel ze nauwelijks een woord wisselen, zijn ze tot elkaar veroordeeld en herkennen ze zich langzaam in elkanders misantropie. Samen besluiten ze naar Finland te trekken om van de producent van de landbouwmachine een schadevergoeding te eisen. De rolstoelpatiënten versus de wereld: de strijd kan beginnen. Aaltra is een zeer opmerkelijke Belgische roadmovie. Het nationale gehalte zit hem in de talenmoes én het grote in your face -gehalte. De laagbudget-beeldkwaliteit, in zwart-wit, verdraagt jammer genoeg het trage tempo niet altijd. Bovendien kunnen de regisseurs niet tippen aan het humanisme van hun grote voorbeeld Kaurismäki. Echter: Zowel door de doe het zelf-mentaliteit van makers én personages als door de droge ?typisch Waals-Belgische? humor, springt dit filmdebuut met een paar hilarische scènes genoeg uit de band. All right!(js) Lees hier de volledige recensie. Steve + Sky *** (Felix Van Groeningen / België / 2003 / 1u 37min / Met: Titus De Voogdt, Delfine Bafort, Johan Heldenbergh, Romy Bollion, Wine Dierickx, Vanessa Van Durme, Sylvie Buytaert e.a.) Maandag 18 juni Welkom in de wereld van Steve en Sky. Een kleine crimineel ontmoet een mooi hoertje in de nachtclub van Jean-Claude, zijn kameraad uit de gevangenis ("Ge zijt ne coole gast hé. Daddepeist."). Sky is een dagdromende moordgriet ("Ik ben een hoer, maar 't is nen interim"). Steve is verkocht maar durft zich niet te binden. Intens, rauw, lekker. Zodra de langbenige Delfine Bafoort doorheen een vlammenzee is geïntroduceerd, de muziek pompt en de eigenzinnige vertelstructuur duidelijk wordt, weet je het wel: Dit wordt een beestig debuut. En dan heb je de eufemistische humor, de verrassingen in het verhaal en de grofkorrelige beeldtaal nog niet gehad. Steve + Sky mag dan al over liefde met een grote L gaan, deze Vlaamse Valentijnsfilm geeft er een stevige lap op. Ideale terrasfilm.(js) Lees hier de volledige recensie. Animations Nations ** tot **** (Verschillende regisseurs / Australië - Zweden - Verenigd Koninkrijk - België / 2004 - 2006 / 1u 30min / Engels ond.) Woensdag 20 juni Speciaal voor de terrasfilms stelde het Internationaal Kortfilmfestival Leuven een uitmuntende selectie gelauwerde meesterwerkjes uit alle uithoeken van de wereld samen. Op het programma onder meer Harvie Krumpet, Never like the first time, Administrators, Lost Cargo en Guard Dog De doorwrochte commentaren (klikken maar) komen van de enige, echte zustersite van de kutsite, het fijne kortfilm.be. Adam's Apples *** (Anders Thomas Jensen/ Denemarken - Duitsland / 2005 / 1u 34min / Met: Ulrich Thomsen, Mads Mikkelsen, Paprika Steen, Ole Thestrup, Ali Kazim, Nicolas Bro e.a. / Ned. Ond.) Vrijdag 22 juni Adam, een neonazi van middelbare leeftijd, arriveert in een idyllische Deense boerengemeenschap om een werkstraf uit te zitten. Wanneer de waanzinnig optimistische Ivan, priester en Adams rehabilitatievoogd, hem vertelt dat hij zichzelf een doel moet stellen, antwoordt Adam laconiek dat hij een appeltaart zal bakken. Ivan draagt hem dan ook op om de appelboom voor de kerk te beschermen tot de vruchten rijp zijn voor de pluk ?en de taart. Prompt krijgt de boom aanvallen te verduren van vogels, wormen en onweer. Als er één woord is dat omschrijft waarom Adam?s Apples zo grappig is, dan is het ?subtiliteit?. Want hoewel de personages uitvergroot en onrealistisch zijn, zijn hun reacties zo minimaal, zo no-nonsense dat de ontstane tegenstelling niet minder dan hilarisch is. Het schijnt een talent van de Scandinaven te zijn of althans toch van deze cast (die ook verantwoordelijk was voor het vorig jaar op de terrasfilms vertoonde The Green Butchers). Adam?s Apples is een hilarische en misschien onrepresentatieve maar alleszins terechte winnaar van het BIFFF 2006. (fm) Lees hier de volledige recensie. Me And You And Everyone We Know *** (Miranda July / Verenigde Staten - Verenigd Koninkrijk / 2005 / 1u 30min / Met: Miranda July, John Hawkes, Miles Thompson, Brandon Ratcliff, Carlie Westerman e.a. / Ned. Ond.) Maandag 25 juni Me is Christine, een videokunstenares die geen potten breekt in het galeriecircuit en dan maar werkt als taxichauffeur voor bejaarden. You is Richard Swersey, een zeer optimistische gescheiden vader met twee kinderen die werkt als schoenenverkoper en die Christine ontmoet tijdens een van haar rondritjes met de taxi. De excentrieke Christine laat haar oog op hem vallen maar kan haar affectie maar moeilijk doseren. Everyone we know zijn de andere verdwaalde zielen uit hun leven, mensen die hunkeren naar liefde maar voor wie de angst om gekwetst te worden in de weg staat. Dit stevige debuut is een evenwichtig, rijp en consequent in beeld gebracht stukje cinema dat nauw aansluit bij het werk van de nieuwe golf van Amerikaanse filmmakers, maar meteen ook iets nieuws, nog ondefinieerbaars, aankondigt. Wij genieten nog na en smachten tegelijk nu al naar meer. (sds) Lees hier de volledige recensie. Last Night *** (Don McKellar / Canada / 1998 / 1u 30min / Met: Don McKellar, Sandra Oh, Callum Keith Rennie, Sarah Polley, David Cronenberg, Geneviève Bujold e.a. / Engels Ond.) Woensdag 27 juni {Perstekst}: Een grote asteroïde is op weg naar de Aarde en zal die weldra verwoesten. Toen het nieuws bekend werd was er paniek, verwarring, ontkenning, later kwam de aanvaarding. En nu is iedereen vooral bezig met hoe hij zijn of haar laatste dag zal doorbrengen. Patrick probeert te ontsnappen aan de verplichting om met zijn familie te gaan dineren. Craig heeft een lijst met seksuele fantasieën die hij nog voor zijn dood wil realiseren. Sandra heeft met haar echtgenoot Duncan een zelfmoordpact gesloten, maar heeft problemen met haar auto, terwijl ook het openbaar vervoer op deze laatste dag te wensen overlaat. Last Night maakt deel uit van een project van het Franse La Sept/Arte. Aan de vooravond van het nieuwe millennium vroeg het televisiestation 10 regisseurs om een film te maken over de condition humaine aan het begin van de nieuwe tijd. Don McKellar was een bekend acteur voor hij verrassend debuteerde met Last Night. De film won verschillende prijzen waaronder de Youth Award op het Filmfestival van Cannes. Een aanrader.

 

Filip Hermans