The Hunted

Genre: Thriller | Duur: 1u34 | Release: 4 Juni 2003 | Land: | Regie: William Friedkin | Cast: Benicio Del Toro, Tommy Lee Jones, Connie Nielsen, John Finn

'The Hunted' opent met de passage uit het Oude Testament waarin God aan Abraham vraagt om zijn zoon te doden. Bijbelcitaten in Amerikaanse actiefilms hebben wij steeds bijzonder verdacht gevonden. Ook nu blijkt deze argwaan terecht: de godsverzen zijn niet meer dan een krampachtige poging om wat allegorische dimensies te verlenen aan een doorsnee thriller, die nochtans veelbelovend begon.



Benicio Del Toro speelt Aaron Hallam, een gedeserteerde huurmoordenaar van het Special Forces elitekorps. Zijn dodelijke gevechtstechnieken leerde hij van L.T. Bonham (Tommy Lee Jones), die niet alleen zijn trainer maar ook een tweede vader voor hem was. Aaron vocht met de Special Forces in Kosovo en was er getuige van zovele wreedheden dat hij, terug in de VS, krankzinnig dreigde te worden. Hij schreef verschillende brieven naar zijn vroegere mentor waarin hij wanhopig om hulp vroeg, maar L.T. liet ze allemaal onbeantwoord. L.T. wil niets liever dan het verleden te laten rusten. Een onmogelijke zaak, zeker wanneer de FBI een beroep op hem doet om de moord op twee hertenjagers in de bossen van Silver Falls (Oregon) te onderzoeken. Als blijkt dat de slachtoffers met medische precisie en op rituele wijze van hun organen werden ontdaan, herkent L.T. de handtekening van zijn oude leerling en vertrekt ongewapend en moederziel alleen om hem te stoppen. "If I'm not back in two days, it'll mean I'm dead.", luiden zijn laatste woorden alvorens hij het oerwoud instapt.



Laten we beginnen met de positieve punten: William Friedkin heeft in het verleden met 'The Exorcist' en vooral 'The French Connection' zijn klasse bewezen. De laatste jaren oogt zijn palmares heel wat bescheidener (met 'Jade' als absoluut dieptepunt), maar deze oude rot beschikt over een zuivere métier om de spanning naar een hoogtepunt te drijven. De eerste drie kwartier van 'The Hunted' zijn dan ook meer dan genietbaar. Vooral de sequenties die zich afspelen in de jungle van Oregon ademen een beklemmende, dreigende sfeer uit. Friedkin weet aan de hand van telelenseffecten en doeltreffende montage het jager-prooi gevoel maximaal uit te buiten. Meermaals tuurt de camera als een sluipschuttersgeweer het geheimzinnige oerwoud in of zoeft er een overlevingsmes vlak naast onze oren voorbij. Cool! Del Toro, die een onderkoelde vertolking ten beste geeft en zo vakkundig met messen omspringt dat wij hem in het donker niet graag zouden tegenkomen, zit prima in zijn rol. Wat niet gezegd kan worden van Jones, die zich beperkt zich tot het afratelen van zijn tekst. Niet moeilijk, want na al dat over en weer geren is hij met zijn oude botten steeds buiten adem.



Moest 'The Hunted' zich qua decor beperkt hebben tot de bossen van Oregon, hadden er hoogstwaarschijnlijk meer sterren ingezeten. Maar men verkoos het om in het tweede gedeelte de film te laten verwateren tot clichématige actieprent waarin Del Toro per auto en per tram aan zijn belagers (Jones en een paar duizend politiemannen) probeert te ontsnappen. Er wordt nog op bruggen geklauterd en in het water gesprongen, maar de broodnodige chase-suspense ontbreekt. We hebben het trouwens allemaal al eens eerder gezien (in 'The Fugitive' bijvoorbeeld). Helemaal belachelijk wordt het als de twee protagonisten in pure Rambo-stijl wapens uit steen vervaardigen om hun ultiem tweegevecht aan te gaan. Hopelijk kan Friedkin in de toekomst de duivelse demonen uitdrijven die hem de laatste jaren zulke minderwaardige films deden maken.

Pol Van Achter Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aaron en L.T. strijden met de blote vuist op leven en dood in een ultiem tweegevecht. Uiteindelijk haalt L.T. het van zijn oude leerling.