Retour en Normandie

Genre: docudrama | Duur: 1u53 | Release: 17 Oktober 2007 | Land: | Regie: Nicolas Philibert, Katell Djian | Cast: Joseph et Marie-Louise LEPORTIER, Nicole Picard, Gilbert et Blandine PESCHET, Jacqueline MILLÈRE, Norbert DELOZIER, Anne Catherine, Charles et Annie LIHOU

Hoe interessant is een fait divers uit 1835 voor de filmwereld? Twee Franse cineasten gaven een antwoord op deze vraag. Fait divers van dienst handelt over een familiedrama in een Normandisch boerendorp.



De Franse theater- en filmregisseur René Allio draaide in 1975 op 30 km van de plaats van het delict: Moi, Pierre Rivière, ayant égorgé ma mère, ma soeur et mon frére? Hij liet boeren uit de streek de rollen vertolken. Nicolas Philibert, de regisseur van Retour en Normandie, was toen zijn eerste assistent. Allio getuigde van een originele aanpak door niet te werken met acteurs maar te kiezen voor betrokken leken. Zijn eerste assistent doet echter nog beter. Nicolas Philibert gaat anno 2007 op zoek naar de gelegenheidsacteurs van dertig jaar geleden en maakt er een bijzondere documentairefilm over.



Philibert komt Allio al tegen in de zomer van 1970 als hij zich als negentienjarige stagiaire aanbiedt op de set van Les Camisards. Twee jaar later werkt hij voor Allio als assistent-decorateur voor Rude Journée pour la Reine. Zo rolt hij in 1975 in het project te Normandië. Retour en Normandie blijkt onder meer een product van zijn bewondering voor René Allio.



Philibert combineert de filmfragmenten en setbeelden uit 1975 met de interviews die hij van de gelegenheidsacteurs afneemt. In voice over vertelt hij over zijn drijfveren en de wijze waarop Retour en Normandie werd gerealiseerd. Met behulp van close ups van de tekst van het neergeschreven relaas van Pierre Rivière gunt Philibert ons een blik in de geest van de moordenaar. De beelden van de regisseur die voorbijraast op de snelweg naar het Normandische platteland worden gecombineerd met de zwart-wit moordscènes uit Allio?s film. Door die montage symboliseert het geraas tijdens de rit op treffende wijze het geweld van de gepleegde misdaad.



Philibert stelt achtereenvolgens de verschillende acteurs van toen voor. Enkel de hoofdrolspeler blijkt moeilijk op te sporen. Zij vertellen hoe ze in de jaren zeventig werden benaderd door de filmploeg, wat hun ervaringen tijdens de opnames waren, wat de impact van hun deelname was en hoe ze hun leven daarna inrichtten. Op die manier doorbreekt de regisseur het patroon van de documentaire met slechts een onderwerp. De verwevenheid van fictie en realiteit en de diversiteit aan persoonlijke verhalen resulteert in een eigenzinnige kijk op de cinema en de mens tout court. Philibert lardeert zijn film met een rode draad die het boerenbestaan in de streek benadrukt. De fragmentarische beelden van een boer die zijn biggen vanaf hun geboorte tot aan de slachting begeleidt, zijn geen spek voor gevoelige zielen. Zou er in iedereen een potentiële moordenaar schuilen?

Vera Bras Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De zoektocht naar de hoofdrolspeler uit ?75, Claude Hébert, werpt pas aan het einde van de film zijn vruchten af. Blijkt dat deze na zijn rol van moordenaar Pierre Rivière nog een aantal jaren actief bleef in de Franse cinema. Nadien gooide hij zijn leven drastisch om. Tot slot verklaart Nicolas Philibert dat zijn vader Michel oorspronkelijk een kleine rol in Allio?s film speelde. Dit fragment haalde echter de definitieve versie niet. Philibert monteert de enige kopie van de beelden van zijn vader als allerlaatste.