Woman on the Beach

Genre: Drama | Duur: 2u07 | 2006 | Release: 1 Januari 2007 | Land: Korea | Regie: Hong Sangsoo | Cast: Song Sun-Mi, Kim Seung-Woo

Regisseur Kim kampt met een writer's block. Zijn opdrachtgever verwacht nochtans een script. Hij besluit om met een vriend en diens vriendin Moon-sook naar Shinduri Beach te vertrekken in de hoop daar opnieuw inspiratie te vinden. Protagonist Kim heeft angst voor honden en is licht ontvlambaar. Met de juiste woorden wint hij zonder veel moeite het hart van de vrouw die beide mannen vergezelt. Toch zit hem iets dwars. Hij kan het niet verdragen dat zij met buitenlanders het bed heeft gedeeld. Op dit feit komt hij een aantal keren terug. De vrouw haalt de opportuniteit om zich te binden aan, maar voor Kim is het net een sein om afstand te nemen. Haar vervangen door een andere strandvrouw lijkt hem net iets veiliger.

Woman on the beach gaat dieper in op het gegeven dat begrip tussen mannen en vrouwen niet vanzelfsprekend is. Hoewel hun doel vaak hetzelfde is, bewandelen ze andere paden om het te bereiken. Dat is althans de uitleg van de cineast zelf. De Zuid-Koreaanse regisseur Hong Sang-soo is een buitenbeentje. Dat bewees ie al op voorgaande edities van het filmfestival van Cannes. Daar nam hij reeds verscheidene malen deel aan de competitie. In 2000 viel hij er met Virgin stripped bare by her bachelors in de prijzen in de sectie Un Certain Régard. Hong Sangsoo is in de eerste plaats een observator van de relaties tussen man en vrouw. Op subtiele wijze en met een soms bijna onzichtbare humor legt hij de mechanismen bloot die spelen tussen beide seksen.

Deze Aziatische praatfilm verloopt echter net iets te traag om te blijven boeien. Hoewel het laatste half uur weer interessanter wordt, had de regisseur er beter een half uur uitgeknipt. De acteerprestaties zijn eerder lauw. Als je Woman on the beach mag geloven zijn mannen het zwakke geslacht en hebben vrouwen de touwtjes in handen. Zou dit kunnen kloppen?

Vera Bras Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Regisseur Kims intriges op Shinduri Beach leiden niet tot een relatie zoals de meeste films over mannen en vrouwen die tonen, maar laten hem wel toe zijn script af te werken. We veronderstellen dat dit de reden is waarom Hong Sangsoo het beroep van de hoofdrolspeler benadrukt. De slotscène getuigt van Sangsoo?s scherp observatievermogen: Moon-Sook rijdt zichzelf vast in het zand. Spontaan biedt zich hulp aan. De twee mannen die haar wagen duwen, zullen zelf moeten wachten op een takelwagen.