The Eye

Genre: horror | Duur: 1u38 | Release: 9 April 2008 | Land: Frankrijk, VS | Regie: David Moreau, Xavier Palud | Cast: Jessica Alba, Alessandro Nivola, Parker Posey, Fernanda Romero, Rade Serbedzija, Chloë Grace Moretz

Jessica Alba zal het vast nooit leren, de fijne kunst van het acteren. In de films waarin ze tot nu toe speelde, kon ze dat essentiële gebrek echter altijd verbergen achter accessoires als bikini's (Into The Blue), lederen zwepen (Sin City) en onzichtbaarheid (Fantastic Four). 'Hoog tijd om iets aan mijn geloofwaardigheid te doen', moet ze gedacht hebben toen ze lobbyde voor de hoofdrol in The Eye. Met die film zetten ook de regisseurs David Moreau en Xavier Palud een stap in het onbekende. Voor de Fransmannen is het hun eerste uitstap naar Hollywood. Na het verrassende Ils, konden ze aan de slag met deze Amerikaanse remake van de gelijknamige horrorfilm uit Hongkong over een blinde vrouw die na een oogoperatie vreemde dingen begint te zien.

De samenwerking van twee getalenteerde Europeanen en enkele Amerikaanse producers is echter een clash geworden in plaats van een vruchtbaar verbond. Daarmee ondergaat The Eye eenzelfde lot als The Return: Europese regisseurs die vast wat te vertellen hebben, maar onder de dictatuur van gehaaide producers de creativiteit kwijtspelen. Deze openingsfilm van het Belgisch Internationaal Filmfestival van de Fantastische Film 2008 mist dan ook alles waar dit filmfestival achter staat: originaliteit, schoonheid, echtheid.

Het begint al met de openingsbeelden en de monotone voice over van Alba (Some people say seeing is believing,...). Wat volgt, is een reeks clichématige verhaallijnen: de heldin wordt geconfronteerd met vreemde belevingen, maar vindt geen geloof in haar omgeving ('I'm seeing things I shouldn't be seeing - It's just a side-effect from the operation. Don't worry!') en moet het hele mysterie zelf oplossen.

Onderweg kiezen Moreau en Palud voor een typische Hollywoodaanpak: snelle camerabewegingen, gehakte montages, luide geluidseffecten. Wellicht was het een keuze tussen de cholera en de pest, want Jessica Alba zou niet zonder deze cinematografische make-up kunnen. En daarmee is de Amerikaanse ziekte van bandwerk in de cinema toch nog niet aan zijn einde gekomen. Maar na het slaken van een zucht en het bekijken van Dark Water en Linkeroever, zweren we de hoop nog niet op te geven.

Bert Lesaffer Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jessica Alba ziet in waarom ze al die visioenen gehad heeft: het heeft geleid tot een situatie aan de grens tussen Mexico en VS, waarbij ze alle mensen kan redden van een ongeval.