Courage

Genre: Drama | Duur: 1u25 | Release: 1 Januari 2012 | Land: Polen | Regie: Greg Zglinsky | Cast: Anna Tomaszewska, Marian Dziedziel, Gabriela Muskala, Lukasz Simlat, Robert Wieckiewicz

Na een hartaanval van hun vader, krijgen de broers Jurek en Alfred Firlej de verantwoordelijkheid over het familiebedrijf. De twee zijn echter botsende karakters: Alfred is een ongeschoolde selfmade man die het liefst op veilig speelt terwijl Jurek dan weer hoger opgeleid, ambitieus en idealistisch is. Bovendien is Jurek de lieveling van de familie en probeert Alfred het hoofd boven water te houden wanneer Jurek langzaamaan zijn wil doordrukt in het bedrijf. De relatie tussen de broers neemt een plotse wending wanneer een vrouw op een trein aangevallen wordt door een bende jongeren  en Jurek haar probeert te verdedigen.

Hoewel de film met een lichte toon begint, wordt vanaf dit moment één ding duidelijk: de Poolse regisseur Greg Zglinski wil een heuse mokerslag uitdelen aan het publiek en hen wakker schudden door een aantal morele vragen op te roepen rond schuld(gevoelens), verantwoordelijkheid tegenover de medemens, het burgerlijk geweten en de rol van de sociale media. Dat deze vragen relevant zijn, blijkt des te meer als we terugdenken aan de internetbeelden van een aantal incidenten in China waarbij mensen onverschillig waren, bijvoorbeeld wanneer een kind tot tweemaal toe overreden werd.

De kracht van Courage schuilt hem in de realistische benadering van het onderwerp. Zglinski ontwijkt zorgvuldig een overdramatisering en vertrouwt vooral op het sterke script en de acteurs. Deze leveren meer dan behoorlijk werk, vooral Robert Więckiewicz als de getormenteerde Alfred zet een glansrol neer. Hoewel de film niet zoveel inzicht geeft in het personage, zeggen de lange stiltes en de blikken vaak meer dan woorden. Toch is het spijtig dat de film scenariogewijs niet het onderste uit de kan weet te halen. Zo bood de confrontatie tussen Alfred en een van de daders een potentieel interessant tweespel, dat we helaas niet te zien kregen.

Poolse regisseur Greg Zglinski wil een heuse mokerslag uitdelen aan het publiek

Naast het goede script en de acteerprestaties weet Zglinski zijn film ook visueel en auditief aantrekkelijk te maken. Het camerawerk is onderhoudend, maar vooral het lichtspel is vaak interessant. De muziek, hoewel spaarzaam, sluit steeds naadloos aan bij de sfeer van de film. De verpakking hoeft bijgevolg op geen enkel moment onder te doen voor de sterke, maar niet bepaald gemakkelijke inhoud.

Jeroen Van Rossem Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jurek wordt door de jongeren uit de trein gegooid en belandt in een coma. Nadat Alfred een van de daders opgespoord heeft, probeert meer bij zijn broer te zijn. Jurek sterft echter in het ziekenhuis en Alfred, ondertussen ook verlaten door zijn vrouw, keert alleen terug naar huis.