L'étranger

Genre: documentaire | Duur: 50 min. | 2016 | Release: 16 Januari 2017 | Land: België, Senegal | Regie: Kenneth Michiels | Cast:

“Er is meer te winnen dan de wedstrijd”, luidt een mooie slogan op de website knvb.nl. Dat sport en voetbal in het bijzonder een hefboom kan zijn om mensen samen te brengen moet je ook een Belg niet vertellen. Onze pintjesliga bijvoorbeeld bulkt van de exotische buitenlanders en zorgt voor continue ontmoetingen tussen Noord en Zuid van het land. Hopelijk promoveert Antwerp ooit eens naar die hoogste voetbalklasse: Standard Luik of Sporting Charlerloi op bezoek in de koekenstad, spektakel verzekerd!

In het jeugdvoetbal worden balorige tieners dan weer deel van een team waarin ze kunnen geloven, waar ze zien dat vriendschap en inzet de moeite waard zijn. Rode Duivel Vincent Kompany richtte daarom de club BX Brussels op, die wordt geleid door zijn zus. Met expliciete aandacht voor de achtergrond van spelertjes die soms ook straatschoffies zijn, gaat het om veel meer dan balletjes stampen.

 

Deze entertainende en ontroerende documentaire vermeldt Vince the Prince niet en bekijkt ook niet hoe zijn hele club in elkaar zit. We volgen één seizoen van de U-14, dertienjarige spelertjes dus die worden getraind door een nieuwkomer: de Senegalees Moussa. Dat was niet echt gepland: regisseur Kenneth Michiels filmde eerst het huwelijksfeest van Moussa met diens Belgische bruid Barbara. Als Moussa daarna in Brugge terecht komt en niet dadelijk werk vindt, meldt hij zich aan als jeugdtrainer bij BX Brussels. Dat wordt geen parkwandelingetje. Michiels kleeft aan de huid van Moussa en zijn groep jonge Belgen van zeer divers pluimage, van de eerste training tot de allerlaatste wedstrijd.

We volgen enkele spelertjes ook buiten de club, met als memorabel voorbeeld een Ecuadoriaanse jongen die onder druk staat om lid te worden van een straatbende latino’s uit Sint-Gillis. Of de jonge Marokkaan die na vele uren strafstudie met een nieuwe focus op het veld komt. De thuissituatie van veel spelers is niet evident. “Berchem, c’est un quartier de merde” weet een dertienjarige. Moussa probeert hen zelfwaarde bij te brengen, ondertussen zorgt hun vertrouwen voor de zijne. Stevige kost, maar de vrolijke montage en originele, opzwepende muziek van Hannes De Maeyer (Black, About the Boy who ate an Oakwood Chair) houden L’Etranger best luchtig.

Regisseur Kenneth Michiels won enkele jaren geleden met zijn afstudeerwerk, de korte documentaire ‘Eenentwintig plus Zeven, een Wildcard van het VAF. Daarmee kon hij deze social empowerment docu draaien. Heerlijk hoe zo’n film van minder dan een uurtje, toch op het grote scherm komt. Bijvoorbeeld in de mooie Cinema Aventure hartje Brussel centrum. Bij de première in de nieuwe zalen van Cinema Zed in Leuven huldigde een toeschouwer Moussa bij het nagesprek: “Ce sont des gens comme vous qui changent le monde”. De wereld veranderen kan deze documentaire misschien niet, maar als inspiratiebron kan hij tellen. 

In de film zie je Moussa zijn mooie Senegal ook heel hard missen. Hopen maar voor Moussa dat zijn vaderland begin 2017 de Coupe d’Afrique binnenrijft. Zou zomaar kunnen, want in tegenstelling tot de U-14 van BX Brussels wonnen die hun eerste wedstrijd wel.

Jan Sulmont Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien