The Adjustment Bureau

Genre: Romantisch drama | Duur: 1u46 | 2011 | Release: 23 Maart 2011 | Land: VS | Regie: George Nolfi | Cast: Matt Damon, Emily Blunt, Terence Stamp, Anthony Mackie, John Slattery

Deze verfilming van een kortverhaal van sci-fi auteur Philip K. Dick blijkt in goede handen te zijn bij debuterend regisseur George Nolfi, scenarist van o.a. The Bourne Ultimatum. Hij kan van The Adjustment Bureau een aardige thriller maken, waarvan het echter de romantische verhaallijn is die het meest beklijft.

Het uitganspunt is behoorlijk intrigerend: de ontluikende romance tussen een ambitieuze jonge politicus en een danseres, wordt al snel gefnuikt wanneer enkele mysterieuze heerschappen ingrijpen. Zij beweren de loop der dingen volledig in handen te hebben en maken protagonist David duidelijk dat ieder verder contact met de bevallige Elise, er enkel zal toe leiden dat beiden nooit hun dromen verwenlijkt zullen zien. Het komt er voor David dus op neer Elise te vergeten en zich te focussen op zijn politieke carrière. De jaren gaan voorbij, maar David kan Elise niet vergeten.

Nolfi laat het verhaal vrij snel uit de startblokken schieten. Het uitgangspunt levert in eerste instantie een bevredigend mysterieus sfeertje op, waarbij de regisseur met effectieve strakke beeldkaders vol rechte lijnen werkt. Toch blijkt het mysterie iets te weinig om het lijf te hebben en blijft één en ander - zoals de betekenis van de hoeden en het spelen met deuren - slechts aan de oppervlakte bevreemdend, wat simplistisch zelfs. Gelukkig heeft de kijker het tegen dan al te pakken gekregen voor de twee charismatische hoofdpersonages, die voor elkaar gemaakt lijken te zijn. De kracht van de film blijkt hem onverwacht in die bijzonder romantische plotlijn te zitten. Noem The Adjustment Bureau gerust een sci-fi-versie van Serendipity, waarin eveneens het lot centraal staat van een koppel dat het niet gegund lijkt te zijn samen te komen.

De kracht van de film blijkt hem onverwacht in die bijzonder romantische plotlijn te zitten.

De grootste troef van deze al bij al niet zo verrassende film zijn dan ook hoofdacteurs Matt Damon en Emily Blunt. Damon komt als altijd energiek uit de hoek en weet als vanouds makkelijk sympathie op te roepen. Van Blunt mag je ons gerust tien films na elkaar serveren, sprankelend en raak als ze steeds weer staat te acteren. De gezamenlijke lotsbestemming van hun personages wint vooral onze sympathie door hun prachtig samenspel. Al valt de prent finaal minder spannend uit dan verwacht, is The Adjustment Bureau beslist degelijk entertainment.

De liefde overwint alles! De onzichtbare 'directeur' van het bureau beslist dat het koppel voor elkaar gemaakt is.